گروه بین‌الملل: فرستاده حقوق بشر سازمان ملل به میانمار خواستار تحقیق مستقل و فوری درباره خشونت‌های خونین اخیر در ایالت راخینه این کشور علیه مسلمانان روهینجیا شد.

توماس اوجیا کوئینتانا همچنین از دولت میانمار خواست عوامل واقعی بروز خشونت بین بودائیان راخینه و مسلمانان روهینجیا را پیدا کند. به گزارش الجزیره، کوئینتانا روز شنبه در پایان سفر شش روزه خود به میانمار که ششمین سفرش به این کشور بود، گفت: من در مورد گزارش‌هایی که درباره نقض جدی حقوق بشر در قالب اقدامات انجام‌شده برای اعاده نظم و قانون ارائه شده نگران هستم. وی از دولت خواست درباره گزارش‌های مربوط به اعدام‌های بدون محاکمه و شکنجه توسط مأموران پلیس و سربازان تحقیق کند.

فرستاده سازمان ملل خاطرنشان کرد که اصلاحات دمکراتیک میانمار تا زمانی که دولت حقوق بشر را در سرلوحه دستور کار تغییر قرار ندهد، پایدار نخواهد بود. وی افزود: در خلال دو روزی که از ایالت راخینه بازدید کرد، شاهد مصایب گسترده ناشی از خشونت بین بودائیان و مسلمانان روهینجیا بوده است. بنابر آمار رسمی دست‌کم 78نفر در جریان این خشونت‌ها کشته شدند، هرچند که منابع دیگر آمار را بسیار بیش از این می‌دانند. ده‌ها هزار نفر از مسلمانان نیز آواره شده‌اند.

وی با خطرناک توصیف کردن وضعیت حقوق بشر در ایالت راخینه گفت: گزارش‌های زیادی را از موارد نقض حقوق بشر توسط پلیس و نیروهای امنیتی ازجمله کشتار، شکنجه، بازداشت خودسرانه و کاربرد بیش از حد و اندازه زور ثبت کرده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اخیراً با انتشار گزارشی نیروهای امنیتی میانمار را متهم کرد به روی مسلمانان روهینجیا آتش گشوده‌اند و برای اعاده کردن نظم مرتکب جنایت شده‌اند. کوئینتانا با توجه به این موارد خاطرنشان کرد باید تحقیق مستقل و معتبری درباره اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر صورت بگیرد.

با گذشت بیش از یک‌ماه از بروز درگیری‌های فرقه‌ای بین بودائیان و مسلمانان، هنوز اطلاعات زیادی در این‌باره در دست نیست، زیرا هیچ‌کس نمی‌توانست وارد این منطقه شود. در میانمار، مسلمانان روهینجیا را مهاجرین غیرقانونی می‌دانند که از بنگلادش وارد این کشور شده‌اند. آمار سازمان ملل حاکی از حضور 800هزار نفر مسلمان در ایالت راخینه است که ازجمله مظلوم‌ترین اقلیت‌ها در جهان هستند.

کد خبر 180035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز