همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: گورخر ایرانی، گونه‌ای در معرض خطر انقراض است ولی با اقدامات حفاظتی در منطقه بهرام گورشهرستان نی ریز،شمار این گونه جانوری تحت حفاظت به 383 راس رسید

افزایش تعداد گونه درمعرض انقراض گورخر ایرانی

به گزارش ایرنا ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، گفت: افزایش 33 درصدی جمعیت گورخر ایرانی در سرشماری تابستان امسال نسبت به سرشماری سال 1389 نشانگر اقدامات موثر حفاظتی است.

وی اضافه کرد: گورخرایرانی به جز ایران، درتمام کشورهایی که روزی پراکندگی داشتند، منقرض شده است.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: آخرین بازمانده آنها در دو جمعیت مجزا یکی در انتهای شمالی بیابان مرکزی ایران در پارک ملی توران و دیگری در انتهای جنوبی آن در منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: این وضعیت مسوولیت سنگینی برای نگهداری آخرین تعداد از این گونه در دنیا بر دوش ما گذاشته است و خوشبختانه با تلاش شبانه روزی محیط بانان و اجرای برنامه‌های مدیریتی ویژه درمنطقه تعداد گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور به صورت چشمگیری از سال 1389 تاکنون افزایش یافته است.

وی گفت:از نظروسعت زیستگاه و وضعیت جسمانی، گورخرهایی که درمنطقه بهرام گورنی ریز زندگی می‌کنند درشرایط مطلوبی به سرمی‌برند.

ابراهیمی کارنامی اظهارداشت: امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور به خوبی تامین شده و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات وامکانات آبرسانی وغذارسانی به این جانوران، شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است.

وی، نقش مشارکت جوامع محلی، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها را در رشد جمعیت آن اثرگذار دانست واز همکاری بی شائبه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با محیط زیست در برخورد قاطعانه با شکارچیان وصیادان تشکر کرد.

ابراهیمی کارنامی افزود: برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند مطالعات جامعی در استان فارس انجام شده است و در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری دراستان فارس برای پرورش گورخر ایرانی هستیم که به همین منظور محلی با هدف بهره برداری در احیا، تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در منطقه دره باغ ایجاد شده است.

وی ، مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل برای حفاظت از این گونه ارزشمند را علت یابی بیماری‌های احتمالی این گونه، انجام مطالعات در مورد رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم برای بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب‌تر، حفاظت بهینه ولایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آنها دانست که موجب شده گورخرهای استان فارس هم اینک از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: طی سال های اخیر، مطالعات و مراقبت‌های خاص و جد‌ی‌تری بر روی این گونه توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به سرشماری سالانه گونه‌ها، پایش ماهانه و رفع نقایص موجود درمحدوده مطالعاتی و نیزتهیه طرح مطالعه گونه و زیست گاه گورخرتوسط استادان دانشگاه شیراز اشاره کرد.

گورخر ایرانی از نظر ظاهری شباهت زیادی به الاغ دارد ولی قدری از آن بزرگ‌تر است، جمجمه نسبتا کشیده‌ای دارد گوش‌های بلند و باریک و نوک تیزی دارد که از نظر اندازه حد فاصل گوش‌های اسب و الاغ است.

کد خبر 180019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز