جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: خوش‌بخت‌ترین‌های بورس در سال 85 سهامداران 23 شرکتی بودند که ارزش دارایی‌هایشان رشدهای فراتر از 100 درصد را تجربه کرد.

طبق آخرین آمار دریافتی، در طول سال جاری قیمت سهام 23 شرکت فعال در بورس دست‌کم دوبرابر شد. دراین میان بیشترین سود از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام نصیب سهامداران شرکت «باما» شد.

ارزش سهام این شرکت در یک سال گذشته 700 درصد رشد کرده است.

به جز «باما»، سهامداران 5 شرکت دیگر بورس، رشدی فراتر از 200 درصد را شاهد بوده‌اند.

در طول سال 85، قیمت سهام تکنوتار 410 درصد، ارزش سهام قند شیروان 300 درصد و ارزش دارایی سهامداران دو شرکت فراورده‌های مواد معدنی و فرآورده‌های تزریقی بین 230 تا 240 درصد افزایش یافت.قیمت هر سهام حمل‌ونقل پتروشیمی هم 202 درصد بالا رفت.

از دیگر شرکت‌های پرسود بورس در سال 85 می‌توان به ماشین‌آلات زراعی، گل‌گهر و داروسازی زهراوی اشاره کرد. رشد قیمت سهام این شرکت‌ها نیز از مرز 170 درصد فراتر رفته است.

در این میان معدنی دماوند با توجه رشد 145 درصدی ارزش سهامش در جمع 10 شرکت اول بورس تهران از نظر سودآوری جای می‌گیرد.

پرطرفدارها

طبق آمار پردازش‌شده در گروه بورس همشهری، بانک پارسیان پرطرفدارترین سهام سال 85 بوده است. تعداد خریداران سهام این بانک در یک سال اخیر از 50 هزار نفر فراتر رفته است. این تعداد سرمایه‌گذار در مجموع 608 میلیون سهم بانک پارسیان را با پرداخت رقمی معادل دوهزار و 500 میلیارد ریال به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند.

دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا نیز پس از پارسیان در رتبه‌های دوم و سوم جدول سهام پرطرفدار بورس ایستاده‌اند. تعداد خریداران سهام ایران خودرو در این مدت به 40 هزار نفر نزدیک شده و سهام سایپا هم توجه 36 هزار سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده است.
سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هم از جمله شرکت‌هایی بود که تعداد خریداران آن از 30 هزار نفر فراتر رفت.

کارنامه

در طول سال 85 بیشترین نقدینگی بازار برای حفظ قیمت سهام  غدیر صرف شد. در این مدت 5 هزار میلیارد ریال صرف بازارگردانی سهام غدیر شد. در این مدت ارزش کل دادوستدهای انجام‌شده در بورس تهران به 52 هزار میلیاردریال رسید.

کد خبر 17990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز