همشهری آنلاین: برکات ماه مبارک رمضان در تک تک نقاط سیستان و بلوچستان به چشم می خورد و مردم سراسر استان اعم از شیعه و اهل سنت با انجام عبادات و تلاوت قرآن و سایر آداب مرسوم در این ماه مبارک در کسب فیض بیشتر با هم رقابت دارند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم ایرانشهر در ماه مبارک رمضان

شهرستان ایرانشهر همچون سایر شهرهای این استان سیستان و بلوچستان دارای آداب و رسوم خاص خود در ماه مبارک رمضان است.

اطعام نیازمندان، تلاوت قرآن، برپایی نماز تراویح و سحرخیزی از آداب و رسوم برجسته شهروندان ایرانشهری است که در ماه رمضان بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد.

خصلت‌ها و آداب نیک در منطقه ما فراوان است که یکی از این آداب، اطعام نمازگزاران روزه‌دار به شمار می‌رود.

اغلب مردم هنگام افطار، لبنیات و خرما و نان به مساجد می‌برند و نمازگزاران روزه‌دار را اطعام می‌کنند که این عمل سنت بسیار حسنه‌ای است.

از دیگر آداب مرسوم در میان مردم ایرانشهر، توجه خاص به تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان است به طوری که علما همواره توصیه دارند که مردم عزیز باید زیاد تلاوت قرآن داشته باشند و از نماز تراویح هم غافل نشوند.

در میان مردم رسم است که هنگام سحر هر کسی که زودتر از دیگران بیدار شود برای بیدار کردن دیگران به درب منازل آنها می رود و درب خانه را می‌کوبد.

گاهی نیز یکی از افراد سالمند و ریش سفید بر بالای پشت بام خانه می‌رود و با فریاد می‌گوید "پاد آیت، پاد آیت" بیدار شوید، بیدار شوید و تا زمانی که مردم بیدار شوند به صدا زدن ادامه می دهد.

در مورد غذاهای مرسوم در ماه مبارک رمضان نیز، زنان منطقه معمولا نوعی حلوای خرمایی برای افطاری آماده می‌کنند که در نوع خود طعامی بسیار لذیذ محسوب می‌شود.

در ماه مبارک رمضان همه سعی می کنند تا حد امکان به همسایه‌ها و خویشاوندان و یا افراد نیازمندان سرکشی کنند و اگر کمکی از دستشان برآید دریغ نمی‌کنند.

اغلب افراد در ماه مبارک رمضان سعی می‌کنند در مراوده با دیگران نهایت حسن خلق را داشته باشند و بیش از پیش در دوری از گناه و معصیت تلاش دارند.

ماه رمضان صفا و صمیمیت بین خانواده‌ها را در ایرانشهر افزایش می‌دهد به طوری که برخی افراد که ممکن است از هم کدورتی به دل داشته باشند با آغاز این ماه مبارک به سراغ هم می روند و از همدیگر حلالیت می‌طلبند.

صله رحم و توجه به دید و بازدید در این ماه مبارک نسبت به سایر اوقات سال افزایش چشمگیری دارد و مردم خداجوی ایرانشهری سعی می‌کنند در این ایام نهایت بهره را از برکات بی شمار این ماه مبارک ببرند.

ماه مبارک رمضان قداست خاصی در میان مردم شهرستان ایرانشهر دارد به طوری که به حرمت این ماه، کینه‌های چند ساله به راحتی از یاد افراد فراموش شده و محبت و دوستی جایگزین آن می‌شود.

کد خبر 179859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز