جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات تشکیل بورس ارز را تشریح کرد.

به گزارش همشهری، در نشست مشترکی که چهارشنبه شب بین وزرای اقتصادی دولت، معاون برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بانک مرکزی تشکیل شد، کلیات تأسیس بازار معاملات گواهی ارزی در بورس اوراق بهادار تصویب شد.

در همین رابطه محمود خواجه‌نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، جزئیات بیشتری را از تأسیس بورس ارز اعلام کرد و گفت: فکر تأسیس بورس ارز از مدت‌ها پیش به‌دنبال موافقت اصولی شورای بورس مطرح و در حال پیگیری بود که نهایتا در نشست چهارشنبه شب تشکیل آن به تصویب رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس ارز یا معاملات ارز در قالب بورس تهران فعالیت خواهد کرد یا بورس کالا گفت: از آنجا که براساس اساسنامه، معاملات اوراق بهادار باید یا در فرابورس یا بورس تهران انجام شود و معاملات کالا در بورس کالا، به همین دلیل معاملات ارز در بورس تهران انجام خواهد شد.

وی درباره سازو کار معاملات بورس ارز گفت: معاملات این بورس در قالب دستورالعمل گواهی‌های ارزی انجام می‌شود؛ به این شکل که در طرف عرضه صادر‌کنندگان و همچنین دارندگان ارز با منشأ‌ خارجی به همراه بانک مرکزی می‌توانند ارز خود را از طریق این بازار به فروش برسانند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی هم می‌تواند در این بورس عرضه‌کننده باشد، گفت:

بانک مرکزی می‌تواند هم ارز ناشی از صادرات غیرنفتی خود را در بورس عرضه کند و هم از این طریق سیاست‌های تنظیم بازار را اعمال کند.وی درباره طرف تقاضا یا متقاضیان خرید ارز گفت: در سمت تقاضا هم براساس دستورالعمل گواهی ارزی، واردکنندگان که نیاز به واردات کالا دارند، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از طریق بورس تأمین کنند.

خواجه نصیری تأکید کرد: در کنار این موضوع کسانی که نیاز به وارد‌کردن خدمات از خارج دارند می‌توانند مازاد بر قیمت ارز مرجع، ارز مورد نیاز خود را از این بازار تأمین کنند؛ مانند دانشجویان یا کسانی که نیاز به خدمات پزشکی دارند.به گفته وی کارگروه تشکیل شده از ابتدای هفته جاری کار خود را آغاز خواهد کرد و امید می‌رود بورس ارز تا پایان‌ماه جاری راه‌اندازی شود.

گواهی ارزی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درباره ساز و کار این معاملات گفت: معاملات ارز بر مبنای گواهی‌های ارزی انجام می‌شود؛ به این معنا که هیچ ارزی به‌صورت فیزیکی دادوستد نمی‌شود بلکه متقاضیان، ارز مورد نیاز خود را در قالب گواهی‌های ارزی دریافت خواهند کرد.

خواجه نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا در راه‌اندازی بورس ارز، از تجربه دهه 70و فروش واریزنامه‌های ارزی استفاده شده است یا خیر گفت: در طراحی‌های اولیه بورس ارز مدل‌هایی که در دهه 70برای فروش واریزنامه‌های ارزی استفاده می‌شد به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و در جلسات حضوری از تجارب دست‌اندرکاران اجرای این طرح استفاده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بورس ارز می‌تواند در قیمت سهام شرکت‌های بورس اثر داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه راه‌اندازی بورس می‌تواند منجر به تسهیل مبادلات ارزی شود و همچنین قیمت‌گذاری با شفافیت بیشتری انجام شود در نتیجه این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های صادر‌کننده و وارد‌کننده بورس مفید باشد.

کد خبر 179705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز