همشهری‌آنلاین: گنجینه تخصصی قرآن و نفایس خطی آستان قدس رضوی جلوه‌ای چشم نواز از کلام وحی برای زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به شمار می‌رود.

koran

رئیس روابط عمومی سازمان موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امروز در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی موزه های آستان قدس رضوی گسترش چشمگیری یافت و به 12 گنجینه تخصصی تفکیک شدند که گنجینه تخصصی قرآن و نفایس خطی از جمله آنهاست .

آقای قیصری ادامه داد: قرآن‌های خطی منسوب به ائمه اطهار(ع) از جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا (ع) به خط کوفی و کتابت شده بر روی پوست از بی نظیرترین نفایس این مجموعه است .

وی با اشاره به اینکه بیشتر این قرآن ها را شاه عباس صفوی به آستان قدس رضوی اهدا کرده است گفت: قدیمی ترین قرآن این گنجینه، مربوط به سال 393 ه. ق است که ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر وزیر و صاحب دیوان سلطان محمود غزنوی وقف روضه منوره کرده است.

رئیس روابط عمومی سازمان موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی، قرآن‌ها به ترتیب تاریخ به نمایش گذاشته شده‌اند و از این رو می توان با کمی دقت سیر تحول خطوط کوفی را در آنها مشاهده کرد.
وی یاد آور شد: از دیگر آثاری که در این گنجینه به نمایش گذاشته شده مجموعه قرآن های بسیار نفیس منسوب به عثمان بن حسین وراق است که این آثار مربوط به قرن پنجم ه .ق است که به خط کوفی نوشته شده و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می رود.

آقای قیصری ادامه داد: در این قرآن‌ها تمام ترنج‌ها و سرسوره‌ها و فواصل آیات با طلای ناب و خالص کار شده است.

او با اشاره به اینکه بخش مهمی از قرآن‎های نفیس این گنجینه را شخصیت‌های علمی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی وقف کرده‌اند گفت: از جمله این واقفان ، ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر ،کاتب ، عایشه بنت عبدالله بن عبدالرحمن تاجر، علی بن ابوالفضل، خواجه مظفر استرآبادی، امیر سید علی حسینی، شاه عباس اول صفوی، محمد مهدی قزوینی، محمد امین شریف فاضل نیشابوری، محمد شاه قاجار، اسماعیل امیر فضلی بانومهر آسا سپهبدی هستند.

رئیس روابط عمومی سازمان موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد : مقام معظم رهبری نیز یکی از بزرگترین واقفان قرآن و کتب خطی در طول تاریخ یک هزارساله آستان قدس رضوی است که تاکنون بیش از 14 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند.

ساختمان گنجینه قرآن و نفایس خطی در ضلع شمال غرب صحن کوثر قرار دارد که در 22 بهمن 1364 در دو طبقه در مجموع به وسعت 800متر مربع افتتاح شده است.

این گنجینه، همه روزه صبح و عصر میزبان بازدید کنندگان است

کد خبر 179666
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز