پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگونه که روزنامه فنلاندی "هوفودشتادزبلادت (Hufvudstadsbladet)" در شماره امروز خود خبر داد، شرکت هسته‌ای روس اتم قصد دارد یک راکتور نیروگاه برق هسته‌ای "سوسنووی بور" را برای همیشه خاموش کند.

Hufvudstadsbladet

شبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، دلیل تعطیلی این راکتور هسته‌ای مشکل مربوط به تعدیل‌کننده گرافیتی است. بر اساس اطلاعات این روزنامه، این تعدیل‌کننده دچار شکاف و باد کردگی شده است. کار تعدیل‌کننده‌ها این است که هنگام جداسازی نوترون‌ها از اتم از گرمایش شدید جلوگیری کنند. این نیروگاه اتمی روسیه در سواحل مشرف به دریای فنلاند و حدود 80 کیلومتری غرب سن پترزبورگ واقع است.

راکتور تیپ چرنوبیل

این راکتور ساخت سال 1974 از نوع راکتور اتمی چرنوبیل است که سال 1986 منفجر شد و قدیمی‌ترین راکتور از چهار راکتور فعال در نیروگاه برق هسته‌ای "سوسنووی بور" است. این راکتور از ماه مه به دلیل عملیات نگهداری خاموش است. قرار بود این راکتور تا تکمیل احداث راکتورهای جدید در"سوسنووی بور" فعال بماند.

مقامات ایمنی تشعشعات فنلاند موسوم به STUK از تعطیلی این راکتور استقبال کردند. هایکی رپونن، کارشناس STUK به روزنامه هوفودشتادزبلادت گفت در بدترین حالت ممکن بود فاجعه مشابهی با چرنوبیل تکرار شود.

کد خبر 179659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز