چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که توماس برک در اولین دوره المپیک مدرن در آتن در سال 1896 در مسابقه نهایی 100 متر را در 12 ثانیه دوید، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که دوندگان دوی سرعت ممکن است در آینده به چه رکوردهایی برسند.

sprinters

بیش از یک قرن بعد یوسین بولت، دونده جامائیکایی، رکورد جهانی دوی 100 متر را به 9.58 ثانیه کاهش داد، اما ریاضی‌دانان و دانشمندان ورزشی مطمئن‌اند که انسان هنوز به حد نهایی سرعتش نرسیده است

در حالی که دوندگان دیگری مانند یوهان بلیک، تایسون گای و دیگران تلاش می‌کنند جای بولت را در کتاب رکوردها بگیرند، دانشمندان هم سعی دارند حداکثر سرعت دوندگان در دوی صدمتر را پیش‌بینی کند.

مارک دنی، از دانشگاه استانفورد آمریکا، محاسبه کرده است که بولت یا یکی از رقیبانش ممکن است 0.1 ثانیه سریع‌تراز رکورد فعلی بدود و رکورد دوی صدمتر را تا 9.48 ثانیه پایین بیاورد.

دنی می‌گوید: "این تخمین بر اساس تاریخ و تجزیه و تحلیل است- و البته من خوشحالم می‌شوم اگر حتی سریع‌تر از این میزان بدود."

"اما برای سرعت انسان حدودی وجود دارد- حتی اگر دیگران این نظر را قبول نداشته باشند."

جان بارو، استاد علوم ریاضی در دانشگاه کمبریج بریتانیا با تخمین بلندپروازانه‌تری حد زمانی دو صد متر را 9.4 ثانیه تعیین می‌کند و رضا نوبری از دانشگاه بلومبرگ در پنسیلوانیا نیز با نظر او موافق است.

بارو می‌گوید: "ما به این زودی‌ها به حد نهایی سرعت انسانی نخواهیم رسید."

"و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم بولت در هر بار ممکن است فقط چند صدم ثانیه رکوردش را بهتر کند. این احتمال وجود دارد که تغییر بزرگی در این رکورد رخ دهد."

Beijing

ادراک تغییریافته

نوبری می‌پذیرد که کارکرد ورزشی مبهوت‌کننده بولت "درک ما از توانایی‌های انسان را تغییر داده است."

نوبری در مقاله‌ای درباره تجزیه و تحلیل دستاوردهای ورزشی بولت نوشت: "او به دونده اول جهان بدل شده است."و می‌افزاید: "بولت هنوز به حد نهایی‌اش نرسیده است."

خود بولت که امسال در هر دو مسابقه دوی 100 متر و 200 متر جامائیکا از رقیب و دوست جوانترش بلیک شکست خورد، معتقد است رکورد جهان در دوی 100 متر در 9.4 ثانیه متوقف خواهد شد.

بولت رکورد فعلی 9.58 ثانیه در دو صدمتر را در مسابقات جهانی برلین برپا کرد.

بارو می‌گوید با توجه تجزیه و تحلیل زمان‌های واکنش بولت به شلیک شروع مسابقه- که نسبت به سایر دوندگان سطح بالای دوی سرعت آهسته‌تر است و اغلب بسیار کندتر از 0.1 ثانیه‌ای است که برای آن در نظر گرفته می‌شود- در این نقطه است که می‌توان بیشترین پیشرفت را به دست آورد.

او می‌گوید: "زمان رکورد افراد در مسابقه دوی سرعت 100 متر مجموعه‌ای از دو بخش است- یکی زمان واکنش به شلیک شروع و دیگری زمان واقعی دویدن."

"اگر بولت بتواند زمان واکنشش را تا حد 0.13 ثانیه پایین بیاورد، که زمان خوبی است اما استثنایی نیست، ممکن است رکوردش را بهبود بخشد...ممکن است این میزان در حد چند صدم ثانیه باشد، اما یقینا امکان بهتر رکوردش را دارد."

آب و هوای یاری‌رسان

آب و هوا نیز بالقوه می‌تواند یک عامل یاری‌‌سان یا یک عامل مزاحم باشد.

کارشناسان اشاره می‌کنند که هنگامی که بولت در المپیک پکن در سال 2008 برنده مدال طلای دو صدمتر شد، آب و هوا گرم و نسبتا آرام بود. آب و هوای مشابه در برلین در سال 2009 ممکن است به رسیدن او به رکورد جهانی 9.58 ثانیه کمک کرده باشد.

حداکثر سرعت باد مجاز بر اساس قوانین ورزشی برای تایید رکوردها 2 متر بر ثانیه است، بنابراین اگر در بعد از ظهر 5 اوت در لندن نسیم گرمی بوزد، ممکن است رکورد دوی صدمتر بار دیگر شکسته شود.

دنی می‌گوید:" همه چیز باید کامل باشد. اگر شب گرمی با نسیمی ملایم داشته باشید و وضعیتی بدنی‌تان مناسب باشد، باید از این شرایط استفاده کنید."

"البته من مشتاقم که شکستن رکورد جهانی بوسیله بولت را ببینم- اما نفسم را در سینه حبس نمی‌کنم."

منبع: رویترز 

کد خبر 179498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز