جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در ژاپن تاکافومی هوری، از سرمایه داران معروف این کشور را در ارتباط با اتهامات حساب‌سازی و کلاهبرداری مجرم شناخته و به دو سال و شش ماه حبس محکوم کرده است.

به گزارش بی بی سی ،آقای هوری، که 34 سال دارد و مدیر عامل سابق و سهامدار اصلی شرکت اینترنی لایودور بوده است، به اتهام دست بردن در دفاتر این شرکت به منظور نشان دادن سود کاذب و افزایش مصنوعی و غیرقانونی بهای سهام آن محاکمه شده است.

علاوه بر محکومیت زندان، تاکافومی هوری با شکایت سهامداران شرکت لایودور برای دریافت بیش از پنج میلیارد دلار خسارت مواجه است.

انتشار خبر حسابسازی در لایودور در ژانویه سال 2006 اعتماد عمومی نسبت به بازار سهام ژاپن را متزلزل کرد و به فروش گسترده سهام منجر شد به نحوی که برای نخستین بار از زمان تاسیس بورس توکیو در سال 1949، مسئولین بورس ناچار شدند معاملات را متوقف کنند.

با سقوط شدید بهای سهام لایودور،هوری و تعدادی از مدیران شرکت از سمت های خود کناره گرفتند.

محاکمه تاکافومی هوری در پاییز سال گذشته آغاز شد اما پیش از آن، چهار تن از مدیران شرکت اتهامات علیه خود را پذیرفته بودند.

صدور حکم زندان برای تاکافومی هوری در تاریخ رسیدگی قضایی به تخلفات تجاری در ژاپن کم سابقه است و در گذشته، مدیران ارشد و سرمایه داران ژاپنی متهم به اینگونه جرایم معمولا پس از اعتراف به خطا و پوزش خواهی، به دوره های حبس تعلیقی محکوم شده اند.

سنگینی مجازاتی که برای آقای هوری تعیین شده می تواند نشانه عزم دستگاه قضایی ژاپن در مقابله جدی تر با تخلفات تجاری باشد هرچند احتمالا اصرار متهم بر بی گناهی وی نیز در سختگیری قضات نسبت به وی بی تاثیر نبوده است.

سرمایه دار سنت شکن

تاکافومی هوری در سال 1976 متولد شد و پدر وی یک کارمند ساده و مادرش از یک خانواده روستایی بود.
 
صدها نفر برای مشاهده جلسات محاکمه در برابر دادگاه صف می کشیدند

وی به دانشگاه توکیو راه یافت و در رشته ادبیات به تحصیل پرداخت و در سال 1995، همراه با گروهی از دوستان خود یک شرکت اینترنتی را تاسیس کرد که بعدها لایودور نام گرفت.

سهام این شرکت در سال 2004 در بازار بورس توکیو عرضه شد و به زودی به عنوان یک شرکت موفق، توانست توجه سهامداران را به خود جلب کند.

آقای هوری در سال 2005 سهام عمده ای را در یک شبکه تلویزیونی به دست آورد و تعدادی شرکت تجاری را در ژاپن و آمریکا خریداری کرد و تحت پوشش لایودور قرار داد.

نوع فعالیت تاکافومی هوری، از جمله در شیوه خریداری و تسلط بر شرکت های دیگر، و نحوه رفتار وی، از جمله استفاده از لباس های غیر رسمی و شرکت در محافل جنجالی، او را به شخصیتی شخصیتی سنت شکن در جامعه تجاری سنتگرای ژاپن تبدیل کرد.

آقای هوری در سال 2005 به عنوان نامزد نمایندگی پارلمان وارد مبارزات انتخاباتی شد اما به پیروزی دست نیافت.

در ژانویه سال 2006، نشریات ژاپنی گزارش هایی را در مورد حسابسازی در دفاتر شرکت لایودور و شرکت های تحت پوشش آن انتشار دادند که تحقیقات پلیس و سرانجام بازداشت مدیران شرکت را در پی داشت.

رسیدگی به پرونده تاکافومی هوری با توجه گسترده افکار عمومی در ژاپن همراه بوده و در جریان محاکمه، صدها تن به امید حضور در جلسات در برابر دادگاه صف می کشیدند.

کد خبر 17949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز