سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

ظاهرا بودجه‌های مربوط به طرح پزشک خانواده باید به هر ترتیب ممکن حتی با اجرای پروژه‌های اشتباه هزینه شود؛ اگر چه این روند با آزمون و خطای مکرر دنبال شود.

روز دوشنبه در همشهری نوشتیم که سامانه 8999 که از سوی وزارت بهداشت برای ثبت‌نام طرح پزشک خانواده اعلام شده، جوابگوی حجم عظیم مراجعان نیست و اساسا این شیوه که چند اپراتور بگذاریم تا هشت میلیون نفر را در تهران ثبت‌نام کنند، غیرکارآمد است و از سوی دیگر این شماره با شماره 8999 که از سوی همراه اول برای غیرفعال‌کردن پیامک‌های تبلیغاتی اعلام شده، تداخل دارد.

حالا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته که این شماره قطعاً تغییر کرده و به شماره 1490یا 1590تغییر می‌کند! مسعود یاوری همچنین وعده جدیدی نیز داده و با اشاره به راه‌اندازی سایت وقت‌گیری مردم برای طرح پزشک خانواده، اظهار داشته: یک سایت الکترونیک به آدرسhttp://fpqa. behdasht. gov. ir برای پزشک خانواده سطح یک و بیماران و همچنین همراهان راه‌اندازی شده و آنان از طریق اینترنت می‌توانند وارد سامانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شوند.

او همچنین افروده: نوبت‌دهی شب‌هنگام در مراکز درمانی (ساعت 2 تا 3 بامداد) با ایجاد سامانه الکترونیک نوبت‌دهی برچیده می‌شود و این سامانه نوبت بیمار را آنلاین و پیامکی ارائه می‌دهد. افراد می‌توانند با واردشدن به پورتال سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آدرس http://sbmu. ac. ir به این سامانه دسترسی پیدا کنند. به ادعای او، افراد می‌توانند براساس تخصص و بیمارستان و حتی رشته و نام پزشک، نوبت‌های خود را بگیرند و از طریق پیامک به این افراد اطلاع داده می‌شود که نوبت‌گیری آنان انجام شده است.

امیدواریم که این وعده‌ها تحقق پیدا کند اما چند سؤال:

1-آیا همه شهروندان به اینترنت دسترسی دارند؟
2-آیا همه بیماران قادرند روند ثبت‌نام در طرح را به‌صورت آنلاین انجام دهند؟
3-آیا زیرساخت نوبت‌دهی اینترنتی بین واحدهای درمانی و بخش‌های تخصصی مراکز درمانی و هماهنگی بین آنها آماده شده است؟
ممکن است گفته شود بله، همه زیرساخت‌ها آماده است اما متأسفانه پاسخ ما منفی است؛ چراکه در همین گام اول، صفحه اعلام شده از سوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیغام خطای «صفحه در حال ساخت است» را ارائه می‌دهد.

بقیه دردها را دوا کنیم

چه بهتر که مسئولان پیش از اعلام رسانه‌ای این‌گونه خبرها، حداقل یکبار خودشان صحت آن را آزمایش می‌کردند و تنها به حرف یا وعده‌های زیردستان اکتفا نمی‌کردند و خانواده بیمارانی که گرفتار هزینه‌های درمان و عدم دسترسی به امکانات پزشکی کافی هستند را بیش از این با اعلام رسانه‌ای کارهای انجام نشده نیازاریم و وقتمان را برای رسیدگی به وضعیت نابسامان بیمارستان‌ها بگذاریم که با اعلام زودتر از موعد کارهای انجام نشده دردی از بیماران دوا نمی‌شود.

کد خبر 179482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز