همشهری آنلاین: یک آزمایش جدید پیش از زایمان برای تشخیص سندروم داون با وجود بحث‌ها درباره اینکه این آزمایش ممکن است به سقط کردن جنین‌های بیشتر بینجامد، در سوئیس مجوز گرفت.

Down syndrome

به گزارش خبرگزاری فرانسه این آزمایش به دنبال تصمیم‌گیری "سوئیس‌مدیک"، سازمان ملی فراورده‌های درمانی سوئیس، از میانه ماه اوت (شهریور) در این کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

این آزمایش را که شرکت "لایف‌کودکس" تولید کرده است، شامل غربالگری نمونه‌های خون زنان از لحاظ DNA جنینی است.

جنین دچار سندروم داون یا تریزومی 21 دارای یک کروموزوم اضافی در زوج 21 کروموزومی است؛ از آنجایی که مقادیری از DNA جنینی به خون مادر راه پیدا می‌کند، با انجام این آزمایش می‌توان مواد ژنتیکی اضافی مربوط به کروموزوم 21 را کشف کرد و سندروم داون در جنین را تشخیص داد.

شرکت آلمانی سازنده این آزمایش که به نام "پرنا تست" به بازار عرضه شده است، آن را یک روش جایگزین بی‌خطر برای روش‌های معمول تهاجمی برای تشخیص سندروم داون در جنین مانند آمنیوسنتز معرفی کرده است.

به گفته این شرکت تقاضای زیادی برای چنین تستی چه از جانب پزشکان و چه مادران باردار در سوئیس وجود دارد. این تست همچنین در آلمان،اتریش و لیختن اشتاین بازاریابی خواهد شد.

سازمان ملی بیمه سوئیس، سانته‌سوئیس" و جامعه متخصصان زنان و زایمان سوئیس گفته‌اند اگر موفق بودن این آزمایش ثابت شود، از پوشش بیمه‌ای هزینه‌ آن به عنوان یک آزمایش پزشکی استاندارد استقبال خواهند کرد.

روش‌های تهاجمی تشخیص پیش از تولد این بیماری مانند آمنیوسنتز که در آن در هفته پانزده تا بیستم بارداری از مایع آمنیونی اطراف جنین نمونه‌برداری می‌شود، در یک درصد موارد ممکن است به از دست دادن جنین بینجامد. تشخیص بوسیله این روش‌ها در حال حاضر صرفا به زنانی محدود می‌شود که از پیش احتمال زیادی داده می‌شود، جنین مبتلا به سندروم داون دارند؛ بنابراین همه جنین‌های مبتلا به سندروم داون پیش از تولد تشخیص داده نمی‌شوند.

از طرف دیگر آمنیوسنتز در هنگامی از بارداری انجام می‌شود که ممکن است زمان تشخیص سندروم داون بوسیله آن، دیرتر از حد زمانی قانونی برای سقط جنین در برخی از کشورها باشد. یک روش دیگر برای تشخیص پیش از تولد سندروم داون، "نمونه‌برداری از پرزهای جنینی" که در آن از جفت نمونه‌برداری می‌شود، را می‌توان زودتر انجام داد، اما این شیوه حتی با خطر بیشتر از دست دادن جنین همراهی دارد.

اما این تست جدید که صرفا بر آزمایش خون متکی است، دیگر خطری از لحاظ از دست دادن جنین در حین آزمایش وجود ندارد و میزان خطای آن هم نسبت به روش‌‌های تشخیصی فعلی پایین‌تر است. همچنین این آزمایش را می‌توان از هفته دهم بارداری انجام داد.

در مقابل "فدراسیون بین‌المللی سازمان‌های سندروم داون" با توجه به اینکه این شیوه‌های جدید تشخیصی ممکن است به افزایش موارد سقط کردن جنین‌های مبتلا سندروم داون بینجامد، با آنها مخالف است.

این فدراسیون که 30 انجمن در 16 کشور را در بر می‌گیرد ماه پیش اعلام کرد که دادگاه اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ  باید "وضعیت انسانی و حق حفاظت از حیات افراد دچار سندروم داون و افراد معلول را به رسمیت بشناسد."

احتمال تولد نوزاد دچار سندروم داون با افزایش سن مادر بالا می‌رود.

کد خبر 179481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز