مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین فضاپیمای روباتیک ژاپن روز جمعه با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی الحاق شده و محموله‌ای از مواد غذایی، تجهیزات و آزمایش‌های علمی دانش‌آموزی را به این پایگاه مداری منتقل کرد

"لک لک سفید" هم به ایستگاه بین المللی ملحق شد

به گزارش ایسنا، فضاپیمای بدون سرنشین(H-2 Transfer Vehicle-3 (HTV-3 موسوم به "کونوتوری" که در زبان ژاپنی به معنی "لک‌لک سفید" است، تا فاصله 12 متری ایستگاه پرواز کرده و در ساعت 12:23 به وقت گرینویچ توسط بازوی روباتیک 18 متری ایستگاه در فضا گرفته شد.

در ساعت 14:34 به وقت گرینویچ، جو آکابا و آکی هوشیده با استفاده از بازوی کانادارم دو این فضاپیما را به سکوی رو به زمین ایستگاه متصل کردند.

فضاپیمای لک‌لک سفید با یک موشک H-2B ژاپن در روز 20 ژوئیه(31 تیر) از مرکز فضایی تانگاشیما به فضا پرتاب شد. این سومین خودروی فضایی پرتاب شده از ژاپن است که پس از پروازهای HTV 1 و HTV 2 در سپتامبر 2009 و ژانویه 2011 اجرایی شده است.

این فضاپیما حامل محموله‌ای با وزن 3600 کیلوگرم شامل بسته‌های مواد غذایی، پوشاک و دیگر موارد برای فضانوردان ایستگاه فضایی بود.

این فضاپیما که 10 متر طول و چهار متر عرض دارد، همچنین حامل دوربین ISERV (سیستم تصویربرداری و تحقیقات محیطی سرویر ایستگاه فضایی بین‌المللی) بود.

این دوربین در ایستگاه نصب شده و توسط دانشمندان در روی زمین به طور کنترل از راه دور برای پژوهش‌های مناطق بلایای طبیعی و مسائل محیطی روی زمین استفاده خواهد شد.

همچنین دو آزمایش طراحی شده توسط دانش‌آموزان نیز در این محموله وجود دارد. این پروژه‌ها در رقابت آزمایشگاه فضایی یوتیوب برنده شدند که در آن به دانش‌آموزان 14 تا 18 ساله اجازه داده می‌شود تا آزمایشاتی را برای ایستگاه بین المللی فضایی طراحی کرده و آنها را در ویدیوهایی که در سایت یوتیوب به نمایش درخواهد آمد، توصیف کنند. برندگان این رقابت با آرای عمومی انتخاب می‌شوند.

عمر محمد 18 ساله از اسکندریه مصر و دروتی چن و سارا ما 16 ساله از میشیگان موفق به کسب بیشترین آرا در این رقابت‌ها شدند. آزمایشات آنها به بررسی چگونگی تاثیر ریزگرانش بر استراتژی شکار عنکبوت‌های گورخری و چگونگی تاثیر مواد مغذی و ترکیبات مختلف بر رشد و واگیردار کردن باکتری‌های پرورش یافته در فضا پرداخته است.

عمر محمد برای جایزه خود، آموزش فضانودی در مجتمع "شهر ستارگان" روسیه را انتخاب کرده و چن و ما تصمیم گرفتند که پروژه‌های خود را با "لک‌لک سفید" به ایستگاه فضایی بفرستند.

کد خبر 179165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز