یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هرساله به‌مدت یک‌ماه (در ایام‌ماه مبارک رمضان) در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود. امسال این نمایشگاه در بیستمین دوره خود با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» از 25تیر آغاز به‌کار کرده است و تا 24مرداد‌ماه ادامه دارد.

نمایشگاه قرآن

وقتی وارد فضای مصلای تهران - محل برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم - می‌شویم، مهم‌ترین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند حضور گسترده مردم از اقشار و سنین مختلف در بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور است. نمایشگاه قرآن کریم همچون دوره‌های گذشته از بخش‌های مختلف تشکیل شده و هر بخش علاقه‌مندان خاص خود را به محل نمایشگاه کشانده است.

بخش‌های تازه در نمایشگاه قرآن

امسال 10بخش جدید به نمایشگاه قرآن کریم اضافه شده است. ازجمله بخش‌هایی که مخاطبان نمایشگاه قرآن در بدو ورود با آنها روبه‌رو می‌شوند، بخش‌های بیداری اسلامی، عکس و بخش ره‌یافتگان هستند که با برپایی نشست‌ها، نمایشگاه عکس و برگزاری مسابقات مختلف، بازدیدکنندگان را میزبانی می‌کنند. همچنین جشنواره‌های قرآنی در بخش ورودی مستقر هستند از جمله آثار به‌نمایش درآمده در این بخش می‌توان به نقاشی قرآنی، فیلم کوتاه قرآنی، وبلاگ‌نویسی قرآنی، شیوه‌های نوین آموزش قرآن، فیلمنامه‌نویسی قرآنی، ترجمه آیات قرآن، خط و خط‌نگاره قرآنی، قصه‌های قرآنی، نخبگان جوان قرآنی، تئاتر قرآنی، جلوه‌های قرآن در هشت سال دفاع‌مقدس، گرافیک شهری قرآنی، تعزیه‌های قرآنی، شعر عربی قرآنی، شعر فارسی قرآنی، سروده‌های فارسی قرآنی و. . . اشاره کرد.

1900اثر چاپ‌اولی

در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش ناشران داخلی 77ناشر تهرانی، 80ناشر شهرستانی و 46ناشر نماینده، با 19هزار و 347عنوان کتاب در نمایشگاه قرآن شرکت دارند. علاوه بر این تعداد 43ناشر خارجی نیز در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

احمد کمالی‌نژاد، مدیر بخش کتاب و نشر مکتوب نمایشگاه به خبرنگار همشهری گفت: پس از اعلام فراخوان ثبت‌نام نمایشگاه، بیش از 200ناشر برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند که از میان آنها 157ناشر دارای غرفه مستقل و مشترک بوده و 46ناشر هم به‌صورت دریافت نمایندگی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.کمالی‌نژاد با اشاره به کاهش فضای اختصاص‌یافته به این بخش در این دوره افزود: در این دوره از برگزاری نمایشگاه 2010متر فضای غیرمفید در اختیار بخش مکتوب قرار داده شده که 402متر آن به بخش ناشران بین‌الملل و 1608متر آن به ناشران داخلی اختصاص یافته است.مدیر بخش نشر مکتوب نمایشگاه با بیان اینکه در بخش بین‌الملل بیش از 4000عنوان اثر عرضه شده است افزود: امسال زمینه حضور ناشران در بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب فراهم شد که در این دوره برای نخستین‌بار 43ناشر از کشورهای لبنان، سوریه، اردن، عراق، مصر، ترکیه و هندوستان در این رویداد فرهنگی حضور پیدا کرده‌اند.

78کارگاه تجسمی

بخش هنرهای تجسمی این نمایشگاه نیز با برپایی چندین نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی حضور پررنگی در این رویداد دینی و فرهنگی دارد. امسال همچنین آثاری با محوریت قرآن در قالب نقاشی‌‌خط در این بخش به نمایش گذاشته ‌شده است.

مسعود زنده‌روح کرمانی، مدیر اجرایی بخش هنر‌های تجسمی نمایشگاه گفت: از بین 1100اثری که به دبیرخانه رسید تعداد 258اثر در پنج رشته خوشنویسی، نگارگری، نقاشی، پوستر و تصویرسازی برای بخش مسابقه انتخاب شد. تعداد 65اثر از هنرمندان و اساتید پیشکسوت نیز در سه بخش خوشنویسی، نقاشی و نگارگری در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.زنده‌روح افزود: امسال 78جلسه کارگاه آموزشی در رشته‌های تذهیب و جلدسازی، منبت و معرق، خوشنویسی در گرایش‌های نستعلیق و شکسته‌نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشی‌خط، خوشنویسی لاتین، نقاشی و کلاژ نقاشی برگزار می‌شود که 125هنرمند در این کارگاه‌ها به خلق اثر می‌پردازند. وی با گلایه از فضای کم اختصاص‌داده‌شده به بخش هنرهای تجسمی گفت: مسئولین برگزاری نمایشگاه باید در واگذاری فضا به بخش‌های مختلف حرفه‌ای‌تر عمل کنند چراکه محل نمایش اثر هنری و چگونگی به‌نمایش‌درآمدن آن خیلی مهم است و ما امسال برای انتخاب رنگ و نورپردازی با مشکلات فراوانی مواجه شدیم.

نمایش بیش از 80 اثر برگزیده عکاسان کشور

بخش عکس ازجمله مهم‌ترین بخش‌های بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که با بخش‌ها و برنامه‌های متنوعی همچون نمایش بیش از 80 اثر برگزیده عکاسان کشور در موضوعات قرآنی و مذهبی، نمایش قدیمی‌ترین تصاویر موجود از اماکن متبرکه ایران و جهان اسلام و نمایش عکس‌های بیداری اسلامی در طبقه دوم مصلای امام خمینی پذیرای علاقه‌مندان شده است.امیر غلامی، مسئول بخش عکس نمایشگاه قرآن درباره این بخش گفت: در این دوره پس از اعلام فراخوان تعداد 1600اثر به دبیرخانه رسید که پس از داوری در نهایت 85اثر به این نمایشگاه راه پیدا کرد.غلامی افزود: در این غرفه علاوه بر گرفتن عکس رایگان از بازدیدکنندگان، مسابقه عکس «همراه» نیز برگزار می‌شود. در این راستا بازدیدکنندگان می‌توانند از بخش‌های مختلف نمایشگاه عکس بگیرند و به غرفه ارائه کنند که پس از این اقدام، هر شب به سه نفر جایزه اهدا می‌شود.به گفته غلامی عکس بیداری اسلامی که شامل عکس‌هایی از کشورهای مصر، یمن، بحرین و... است در این بخش ارائه ‌شده و همچنین دو ماکت شامل غار حرا و کعبه نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند.

80اجرای عمومی و 30مجلس پرده‌خوانی

بخش‌های نمایشی نمایشگاه قرآن هرساله از پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه است. محمود فرهنگ، دبیر هنرهای نمایشی نمایشگاه با بیان اینکه اجرای نمایش‌های محیطی، پرده‌خوانی و اجرای عمومی در نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است می گوید امسال 80اجرای عمومی و30مجلس پرده‌خوانی و یک نمایش با عنوان بیداری اسلامی را تا بیستم‌ماه مبارک رمضان در بیستمین نمایشگاه قرآن کریم هر شب اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 179111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز