گروه اقتصادی- محمد رضایی: به اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان و فعالان بازار کار، بسیاری از مشکلات اشتغال کشور به نبود متولی واحد در‌ این‌ خصوص برمی گردد.

 از سوی دیگر در حالی که اعلام آمار و دریافت اعتبارات در این زمینه توسط وزارت کار انجام می شود، اما مسئولان این وزارتخانه حاضر به پذیرفتن مشکلات بازار کار نیستند. در این باره با محمد عطاردیان عضو شورای عالی اشتغال گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در حال حاضر کدام یک از دستگاه ها و سازمان ها متولی این کار هستند؟

مسئله اشتغال یک مسئله اجتماعی است و نمی توان یک نهاد را به عنوان مسئول اصلی این امر معرفی کرد. حداکثر این است که شورای اشتغال طرح هایی در این باره ارائه یا تصمیماتی اتخاذ کند، اما اجرای این طرح ها و تصمیمات یک بحث کلان است که باید از یک برنامه منسجم و جامع تبعیت کند؛ به این معنی که تأمین اعتبارات اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری آن باید توسط چند دستگاه انجام شود تا اشتغال‌زایی واقعی محقق شود. در واقع همه دستگاه ها در این ارتباط مسئول بوده و هر کدام وظیفه ای دارند، اما برنامه منسجمی در این زمینه وجود ندارد تا هر یک از این نهادها وظیفه خودشان را در رابطه با امر ایجاد اشتغال به طور مشخص بدانند.

  • شیوه تنظیم سیاست های اشتغال‌زایی در شرایط کنونی به چه صورت است؟

متأسفانه در نبود چنین برنامه جامعی هر روز یک تصمیم جدید برای ایجاد فرصت های شغلی در دستور کار قرار می گیرد؛ یک روز طرح ضربتی اشتغال مطرح می‌شود که سرانجام خوبی نداشت. یک روز طرح بنگاه های زودبازده دنبال می شود و یک روز هم هزینه های کلانی برای ایجاد مشاغل خانگی به عنوان سیاست اصلی اشتغال‌زایی صرف می شود. همه این طرح ها اعتبارات کلانی را به خود اختصاص داد اما نتیجه مطلوبی نداد. این برنامه جامع باید تهیه شود تا هر یک از دستگاه ها وظیفه خودشان را در زمینه اشتغال‌زایی بدانند.

  • به نظر شما در این باره وزارت کار چه جایگاه و نقشی دارد؟

این وزارتخانه مسئول تنظیم روابط کار است و همچنین دبیرخانه شورای اشتغال هم در این دستگاه قرار دارد که جلسات این شورا را برگزار می کند. علاوه بر این وزارت کار مسئول اعلام پیشنهاد‌ها و تصمیماتی است که در زمینه ایجاد اشتغال مصوب شده است. با وجود این، برای هماهنگی، به یک برنامه اصولی نیازاست. براساس برنامه پنجم توسعه این برنامه اصولی اشتغال هم باید با مشارکت کارفرمایان، کارگران و دولت تدوین شود تا هماهنگی لازم بین نظام بانکی، دستگاه های مربوطه و کارآفرینان ایجاد و از اجرای اقدامات و برنامه های پراکنده جلوگیری شود.

  • تدوین این برنامه هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

طرح اولیه این برنامه به شورای عالی اشتغال ارائه شده و بخش‌هایی را هم وزارت کار برای کارآفرینی تهیه کرده است که این موارد باید در جلسات شورا با هم تلفیق و تنظیم شود. نهایی شدن این برنامه هم بستگی به برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال دارد.

کد خبر 178967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز