گروه بین‌الملل: با آرام شدن اوضاع در دمشق و خالی کردن این شهر از مخالفان، نیروهای نظامی سوریه در تلاش هستند تا حلب، دومین شهر بزرگ و پایتخت تجاری این کشور را از مخالفان مسلح پس از ۶ روز درگیری مداوم پاکسازی کنند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته آمریکا را به حمایت مستقیم از تروریسم در سوریه متهم کرد.درحالی‌که درگیری‌ها در حلب بالا گرفته است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در نشستی خبری در مسکو اعلام کرد که موضع دولت آمریکا در قبال انفجار هفته گذشته در دمشق نوعی حمایت آمریکا از تروریسم بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انفجار دمشق که کشته شدن ۴ مقام ارشد دولت سوریه را به‌دنبال داشت اعلام کرده بود که درگیری‌ها در سوریه به‌دلیل اقدامات دولت اسد چندان تعجب‌آور نیست.

لاوروف تأکید کرد: این اظهارات تأیید مستقیم تروریسم است چطور باید چنین سخنانی توجیه شود؟ من حتی کلمه‌ای برای اینکه نشان دهد ما چه احساسی نسبت به این مسئله داریم پیدا نمی‌کنم.درهمین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری میان نیروهای ارتش و مخالفان مسلحی که از سوی برخی کشورهای خارجی حمایت می‌شوند در حلب بالا گرفته است و برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که نیروهای ارتش برای پاکسازی شهر از جنگنده‌ها و بالگردهای خود استفاده کرده‌اند.

پس از آنکه نیروهای نظامی سوریه موفق شدند مخالفان مسلح را مجبور به عقب‌نشینی از مناطق مختلف دمشق کنند اکنون به‌نظر می‌رسد حلب به صحنه نبرد کلیدی دو طرف تبدیل شده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش سوریه برای تقویت مواضع خود در حلب نیروهای خود در مرز با ترکیه را به این شهر اعزام کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با شکست تلاش‌های کشورهای غربی در شورای امنیت اکنون حمایت‌های خارجی از مخالفان مسلح بشار اسد برای ادامه نبرد در مقابل نیروهای نظامی این کشور شدت گرفته است.

روزنامه ایندیپندنت  در گزارشی ویژه‌ اعلام کرد که مخالفان مسلح سوری اکنون برای درگیری به روش‌هایی که گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی در عراق و افغانستان استفاده می‌کنند روی آورده‌اند. براساس این گزارش بمب‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای که پیش از این در حملات تروریستی عراق و افغانستان توسط شبه‌نظامیان به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت به سلاحی مرسوم در میان مخالفان مسلح سوریه تبدیل شده است.

یکی از مخالفان سازنده این بمب‌ها در گفت‌وگو با ایندیپندنت اذعان کرد که این بمب‌ها قبلاً توسط نیروهای آنها در ترکیه ساخته و به سوریه منتقل می‌شد اما اکنون مخالفان در خاک سوریه بمب‌ها را برای هدف قرار دادن نظامیان سوری تهیه می‌کنند. این مسئله ارتباط نزدیک و تناتنگ مخالفان مسلح سوری و القاعده را که سابقه استفاده از این نوع بمب‌ها (IED) در عراق و افغانستان دارند به خوبی نشان می‌دهد. این در حالی است که القاعده توسط آمریکا و متحدانش در ناتو مهم‌ترین دشمن در افغانستان خوانده می‌شود.

آمریکا و کشورهای غربی در حالی کمک‌های مالی و نظامی خود را برای مخالفان مسلح ارسال می‌کنند که به گزارش واشنگتن پست مقام‌های این کشورها اطلاع دقیقی از اینکه این تسلیحات به‌دست چه کسانی می‌رسد ندارند. این در حالی است که مؤسسه سلطنتی نیروهای متحد برای مطالعات دفاعی و امنیتی (موسوم به راسی) که یک سازمان انگلیسی است، در گزارشی از افزایش احتمال مداخله نظامی خارجی در سوریه خبر داده است.

بسته شدن گذرگاه‌های مرزی ترکیه

با بالا گرفتن درگیری‌ها در سوریه روز گذشته وزیر گمرگ و بازرگانی ترکیه اعلام کرد که تمامی گذرگاه‌های زمینی این کشور با سوریه بسته شده است. این اقدام ترکیه بعد از آن انجام شد که مخالفان سوریه چند گذرگاه مرزی را به تصرف خود درآوردند. از سوی دیگر، منابع خبری ترکیه اعلام کردند که ارتش این کشور یگان‌های ویژه مقابله با حملات شیمیایی خود را به مرز این کشور با سوریه اعزام کرده است.  همچنین به‌دنبال اظهارات مطرح شده درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه حملات خارجی در سوریه، وزارت امور خارجه روسیه از مقامات دمشق خواست تا از این اقدام خودداری کنند.

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از سوریه خواست تا از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در هیچ شرایطی استفاده نکند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: سوریه پروتکل منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ را در سال 1968امضا کرده و ما انتظار داریم که سوریه به این پروتکل پایبند باشد. مقام‌های سوریه پیش از این اعلام کرده بودند که مسئله استفاده از سلاح‌های شیمیایی جنجال‌سازی‌ رسانه‌های غربی به‌حساب می‌آید. مناف طلاس فرمانده تیپ 105گارد ریاست‌جمهوری سوریه هم روز گذشته در نخستین اظهارنظر خود پس از جدایی از ارتش سوریه و فرار به پاریس مدعی شد: مردم سوریه باید برای تحقق دمکراسی و آزادی با یکدیگر متحد باشند و برای دوران بعد از پایان حکومت بشار اسد آماده شوند.

ورود رئیس صلح‌بانان سازمان ملل به دمشق

در تلاش برای ادامه مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس صلح بانان این سازمان به دمشق رفته است تا با مقام‌های این کشور و مخالفان دیدار و گفت‌وگو کند.وی  با اشاره به اینکه حضورش در سوریه در راستای تصمیم شورای امنیت برای تمدید ماموریت ناظران بین‌المللی برای یک‌ماه دیگر است اعلام کرد که باباکار گای، ‌ژنرال سنگالی به‌زودی ریاست تیم ناظران بین‌المللی در سوریه را به جای رابرت مود بر‌عهده خواهد گرفت.

کد خبر 178851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز