چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خاویر سولانا، کمیسر ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا درحالی پس از دیدار با مقامات ارشد سوریه با بدرقه رسمی ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه به اروپا بازگشت که لزوم کاهش تنش‌ها در لبنان و مهار خشونت‌های عراق محور اصلی مذاکرات او در دمشق بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز در دیدار یک روزه سولانا از دمشق او با بشار اسد، رئیس جمهور و ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد اگرچه در برنامه این سفر کوتاه ملاقاتی نیز با فاروق الشرع، معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین سوریه پیش‌بینی شده بود.

سفر سولانا به دمشق درحالی صورت گرفت که پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان هیچ مقام ارشدی از اروپا به سوریه سفر نکرده بود.

او در ملاقات با اسد خواستار جلوگیری از قاچاق تسلیحات از طریق سوریه به لبنان و انسداد مرزهای شرقی این کشور با عراق به روی شورشیانی شد که ممکن است بین عراق و سوریه در حال تردد باشند.

اوضاع فلسطینیان و حصر کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی دیگر مسأله‌ای بود که سولانا با مقامات سوریه درباره آن گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های سوری به دنبال ورود سولانا به دمشق از این دیدار به‌عنوان مناسبتی تاریخی یاد کردند که پایان دوره انزوای سوریه را رقم خواهد زد. سولانا پیش از عزیمت به دمشق از بیروت و ریاض هم دیدار به عمل آورده بود.

کد خبر 17883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز