همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی برخی از پیشنهادها و اظهارنظرها مبنی بر این‌که مسوولیت برگزاری انتخابات از دولت گرفته شود را برخلاف شاکله قانون اساسی عنوان کرد و گفت: این موضوع امکانپذیر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که گفته می‌شود از سوی برخی نمایندگان پیشنهاد گرفتن مسئولیت برگزاری انتخابات از سوی دولت مطرح شده و سخنگوی شورای نگهبان نیز آن را اجرایی عنوان کرده است، گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم، چنین چیزی در مجلس و از سوی نمایندگان مطرح نشده و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در این ارتباط بحثی صورت نگرفته و آنها دنبال چنین موضوعی نیستند.

 وی افزود: در کشور ما طبق اصول قانون اساسی تفکیک قوا وجود دارد و براساس اصل 60 قانون اساسی امور اجرایی بر عهده قوه مجریه است و برگزاری انتخابات نیز کار اجرایی صرف است، بنابراین برعهده قوه مجریه است و نظارت بر آن نیز بر اساس اصل 99 قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است.

 میرتاج‌الدینی با بیان این‌که انتخابات در کشور ما مردمی است و با کمک مردم انتخابات توسط وزارت کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: چنین پیشنهادی(گرفتن مسئولیت برگزاری انتخابات از دولت) اجرایی نیست و با شاکله قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

 وی با اشاره به انعکاس سخنان سخنگوی شورای نگهبان در برخی از رسانه‌ها با تاکید بر این‌که اگر فرض بگیریم که سخنان ایشان در ارتباط با کمیسیون ملی انتخابات به درستی در رسانه‌ها منعکس شده باشد، تصریح کرد: طرح اینگونه مطالب و مباحث تحت هر عنوانی از جمله کمیسیون ملی انتخابات یا هیات ملی انتخابات برای نظارت بر عملکرد دولت در امر برگزاری انتخابات در واقع باعث تضعیف جایگاه قانونی نظارت و جایگاه محترم شورای نگهبان در این خصوص می‌باشد، چراکه در قانون اساسی ساز و کارهای لازم جهت نظارت بر امر انتخابات اندیشیده شده است و طرح هر مجموعه نظارتی دیگر موازی با شورای نگهبان برخلاف قانون اساسی است.

 معاون رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که چنین ایده‌هایی را مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی به طرح چنین مباحثی می‌پردازند و انتظار از سخنگوی شورای نگهبان این است که در مقابل چنین تفکراتی که باعث تضعیف نظارت شورای نگهبان و همچنین تضعیف جایگاه دولت در امر انتخابات می‌شود، مواضعی شفاف‌تر و محکم‌تر اتخاذ کنند.

کد خبر 178829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز