همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه تاکنون درخواستی از سوی اتباع ایرانی مقیم سوریه برای بازگشت به کشورمان نداشته‌ایم، گفت: چنانچه درخواستی داده شود به طور قطع ترتیب اثر داده شده و اقدامات لازم را به عمل خواهیم آورد.

علی‌اکبر صالحی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه هیچ درخواستی از سوی ایرانی‌های مقیم سوریه برای بازگشت به کشور داده نشده است، افزود: امروز دمشق آرام بوده و هیچ مشکلی وجود ندارد اما تصمیم‌گیری برای بازگشت هموطنان ایرانی که در آنجا ساکن هستند به اختیار خودشان است.

هیچ توصیه‌ای به هموطنان مقیم سوریه برای بازگشت به کشور نداریم

وی با بیان اینکه هیچ توصیه‌ای به هموطنان مقیم سوریه برای بازگشت به کشور نداریم،‌ ادامه داد: تاکنون درخواستی به وزارت خارجه برای بازگشت به ایران ارسال نشده است، چنانچه درخواستی ارائه شود به طور قطع ترتیب اثر داده شده و اقدامات لازم را به عمل خواهیم آورد.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین امنیت ایرانی‌ها در سوریه تنها از مسافرت زمینی زائران جلوگیری شده، ‌یادآور شد: به دلیل اینکه در پی سفر زمینی، زائران مجبور به عبور از مناطقی بودند که ممکن بود با مشکلاتی روبرو شوند تصمیم بر این شد از سفر زمینی جلوگیری شده و سفر زائران هوایی انجام شود.

از تعداد زائران به سوریه کاسته شده است

صالحی با یادآوری آزاد شدن تعداد قابل‌توجهی از زائران با همت دست‌اندرکاران مربوطه،‌ تاکید کرد: البته به دلیل تحولات سوریه حتی از تعداد زائران هوایی نیز کاسته شده است.

 نشست معارضان و دولت سوریه تنها راه برون رفت از بحران سوریه

وی تنها راهکار برون‌رفت از بحران سوریه را نشست معارضان و دولت سوریه خواند و گفت: ما همواره مواضع رسمی خود را درباره حل بحران سوریه اعلام کردیم و بر این باوریم که حل این بحران راهی جز نشست معارضان با حکومت دمشق ندارد.

صالحی با بیان اینکه مشکل سوریه باید به صورت سوری -سوری حل شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی میزبانی نشست معارضان با دولت سوریه را دارد تا دو طرف در ایران مسائل خود را مطرح کنند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تحمیل‌نظر و فشار از بیرون به حل بحران سوریه کمکی نخواهد کرد، ‌افزود: این که بعضی بخواهند از بیرون طرحی را تحمیل کنند تنها باعث پیچیدگی موضوع خواهد شد که عواقب این پیچیدگی دامنگیر منطقه و جامعه بین‌الملل خواهد بود.

کد خبر 178812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز