سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که غرب با هشدار درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، به جنجال‌آفرینی تازه‌ای علیه دمشق دست می‌زند، روسیه درباره وقوع جنگ داخلی بی‌پایان در این کشور بعد از رفتن اسد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، دولت سوریه دیروز در بیانیه‌ای در واکنش به جنجال‌آفرینی غرب درباره سلاح‌های سوریه، رسانه‌های خبری غربی را به تحریف سخنان سخنگوی وزارت خارجه سوریه متهم کرد. روز دوشنبه جهاد مقدسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره هشدارهای اسرائیل درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت:

سوریه هرگز از سلاح‌های غیرمتعارف در جنگ داخلی استفاده نمی‌کند و این سلاح‌ها مخصوص مهاجمان خارجی است. وزارت خارجه سوریه نیز با اشاره به اخبار منتشره درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی به‌منظور سرکوب مخالفان در داخل، اعلام کرد: هرگونه سلاح شیمیایی یا میکروبی نه در گذشته و نه در آینده در جریان بحران جاری استفاده نمی‌شود، هر قدر هم تحولات در داخل کشور بحرانی شود این سلاح‌ها درصورت موجود بودن هم، در انبارهای ایمن نزد نیروهای مسلح و با نظارت مستقیم آنها نگهداری می‌شود و هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؛ مگر آنکه با اقدام خصمانه خارجی مواجه شود.

بعد از این سخنان، باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده با اشاره به سلاح‌های شیمیایی در سوریه، تصریح کرد که جهان به سوریه می‌نگرد و درصورت ارتکاب اشتباه فاجعه بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی، در برابر جامعه جهانی بازخواست خواهد شد.
در پی این اظهارات، وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه‌ای، درباره تعامل منفی رسانه‌های گروهی با محتوای بیانیه وزارت خارجه، تأکید کرد که بیانیه مطبوعاتی و کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه اساسا نه به‌منظور اعلام بلکه به‌منظور واکنش به هجوم رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده علیه سوریه صورت گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه تأکید شده است که طرف‌های غربی می‌کوشند با همان ادعای وجود سلاح‌های کشتارجمعی که درباره عراق ترویج کردند، علیه سوریه اقدام نظامی صورت دهند، خاصه آنکه ایالات متحده طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد خارج از چارچوب شورای امنیت علیه سوریه اقدام و عملا سناریوی عراق را در سوریه تکرار کند.این درحالی است که جورج لیتل سخنگوی پنتاگون هم با تأکید بر اینکه سوری‌ها حتی یک ثانیه هم نباید به ایده استفاده از سلاح‌های شیمیایی بیندیشند، احتمال چنین اتفاقی را ناپذیرفتنی توصیف کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم با اشاره به اینکه اندیشیدن هرکدام از طرف‌های درگیر در سوریه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در این بحران، اقدامی محکوم شدنی است، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی نسبت به چنین اقدامی هوشیار باشد.
این درحالی است که عراق در واکنش به خواسته اتحادیه عرب درباره کناره‌گیری بشار اسد از سمت ریاست‌جمهوری، ضمن ‌رد این خواسته، تأکید کرد که ملت سوریه تنها مرجع تصمیم‌گیر درباره آینده رئیس‌جمهور خود است.

هشدار روسیه درباره جنگ داخلی بی‌پایان در سوریه

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر اینکه بحران سوریه با مذاکره و نه با سلاح حل می‌شود، درباره جنگ داخلی دامنه‌دار و بی‌پایان در سوریه درصورت سرنگونی رهبری این کشور هشدار داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین در کنفرانسی مطبوعاتی با ماریو مونتی نخست‌وزیر ایتالیا در سوچی روسیه، تأکید کرد که تمدید حضور ناظران بین‌الملل در سوریه، تأکیدی بر امکان ایجاد راهکاری میانه در گستره سازمان ملل است.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با سعود‌الفیصل همتای سعودی خود، بر ضرورت توقف خشونت در سوریه از هر طرف که باشد و آغاز گفت‌وگوی ملی فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌های سوریه تأکید کرد.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سرگئی لاوروف همچنین بر حمایت مسکو از تلاش‌های گسترده برای اجرای طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تأکید کرد.
اما یک مقام نظامی ارشد عراقی در مرزهای سوریه، تأکید کرد که نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به مسئولان مرزها دستور داده تا به پناهندگان سوری اجازه ورود دهند. پیش از این، عراق از پذیرش پناهندگان سوری عذرخواهی کرده بود.

راه‌حل جدید مخالفان سوری

در همین حال، شورای ملی مخالفان سوریه از پاریس با اعلام موافقت با شرکت در دولت موقت به رهبری یک مقام از دولت سوریه، درواقع راه‌حل یمنی برای بحران سوریه را پذیرفت. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، جورج صبرا سخنگوی این شورا از ایده کناره‌گیری بشار اسد در مقابل واگذاری اختیارات وی به یکی از شخصیت‌های حکومتش استقبال کرد و افزود: شخصیت‌های ملی فراوانی در سوریه چه در داخل نظام و چه در ارتش هستند که می‌توانند این مسئولیت را به‌دست گیرند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد مبلغی به میزان 20میلیون یورو به مخالفان سوری به‌عنوان کمک ارائه کند.
اما در عرصه میدانی، خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد که ارتش سوریه حمزه البکاری از رهبران سرشناس گروه‌های مسلح را در حلب در شمال سوریه کشته است.

کد خبر 178678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز