چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: خودروسازان بورس تهران، اسفند ماه موفقی را پشت سر گذاشتند.

در آخرین ماه سال 85 از یک سو صف خرید سهام شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در تالارهای مبادلات طولانی‌تر شد و از سوی دیگر دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی سایپا و ایران‌خودرو برنامه افزایش سرمایه جدید خود را اعلام و به تصویب نهایی رساندند.

به این ترتیب باید در بهار 86 منتظر توزیع سهام جدید و هم‌چنین عرضه حق تقدم سهام این دو شرکت در بورس تهران باشیم.

عملکرد یک ساله

آمار عملکرد یک ساله سهام شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در بورس تهران، طی سال 85 قریب به 138 هزار نفر در صف خرید سهام 35 شرکت این گروه ایستادند.

ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام شده در یک سال اخیر بر سهام خودرو به مرز 6 هزار و 200 میلیارد ریال نزدیک شده است.

در طول سال 85 بالاترین سود در گروه شرکت‌های خودروسازی نصیب سهامداران شرکت پارس خودرو شده که ارزش دارایی سهامداران این شرکت در سال جاری 6/56 درصد بالا رفته و در بین قطعه‌سازان بورس هم مهرکام پارس بالاترین سود را نصیب سهامداران کرده است.

اما پرطرفدارترین سهام در بین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی فعال در بورس، ایران‌خودرو بوده، تعداد خریداران سهام این شرکت در یک ساله اخیر به 40 هزار نفر رسیده است. این تعداد خریدار در مجموع با پرداخت یک هزار میلیارد ریال، 240 میلیارد برگه سهم ایران‌خودرو را به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند.

در همین مدت تعداد خریداران سهام ساپپا هم از 36 هزار نفر فراتر رفته، ارزش کل دادوستدهای انجام‌شده بر سهام سایپا طی یک سال اخیر به دو هزار و 300 میلیارد ریال رسیده به این ترتیب بیشترین حجم نقدینگی در گروه خودرو به سوی سهام سایپا روانه شده است.

ارزش بازار

در اسفند ماه 85 ارزش کل سهام شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز فعال در بورس به 56 هزار میلیارد ریال رسید. به این ترتیب در مجموع 9/13 درصد از کل ارزش‌های بازار سهام به این گروه اختصاص یافت. گروه خودرو و قطعه در حال حاضر پس از گروه فلزات دومین گروه بزرگ بورس تهران است.

دیزل‌ها

سهام دیزل‌ها سال 85 را با نوسان‌های بسیار پشت سر گذاشت. بازار نامناسب سال 84 و ورود کامیون‌های چینی، سهام دیزل‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

اما در نیمه ماه این سهام برمشکلات فائق آمد و حرکتی دوباره در سهام دیزل‌ها آغاز شد. ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل دو شرکت بزرگ فعال در تولید خودروهای تجاری شامل، کامیون، مینی‌بوس و اتوبوس هستند.

علی‌رضا غمگسار مدیر عامل سایپادیزل در مورد اوضاع فعلی بازار تولید خودروهای تجاری می‌گوید: سال گذشته تعرفه واردات کامیون از 50 درصد به 20 درصد کاهش یافت و خودروهای چینی، روسی و ترکیه‌ای وارد ایران شدند. کاهش تعرفه‌ها راه را برای ورود خودروهای کم کیفیت به کشور باز کرد.

او می‌افزاید: این که گفته می‌شود، سالانه به 70 هزار دستگاه کامیون در ایران نیاز داریم، آمار درستی نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد با عرضه 40 هزار دستگاه کامیون می‌توان نیاز داخلی را برطرف کرد.

غمگسار با اشاره به تصویب طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل در مجلس پیش‌بینی می‌کند، سال آینده تقاضا برای خرید خودروهای تجاری افزایش یابد و اوضاع سهام دیزل‌ها بهبود یابد.

آمار موجود نشان می‌دهد: در طول سال جاری 11 هزار نفر سهام دو شرکت ایران‌خودرو‌دیزل و سایپا دیزل را خریده‌اند. ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام شده در سهام دیزل‌ها یکهزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کد خبر 17867

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز