همشهری آنلاین: قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به روند چاپ قرآن در کشور، از عدم توجه به فونت‌های جدید از سوی ناشران انتقاد و عنوان کرد: با وجود شیوه‌های جدید در چاپ قرآن، بسیاری از قرآن‌های تولید شده در کشور به شیوه سنتی بوده و پاسخگوی نیاز جامعه امروز نیست.

قرآن

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به نحوه چاپ قرآن در کشور در مقایسه با دیگر کشورهای فعال در این زمینه، گفت: با توجه به نوع آموزش‌های جدید قرآنی و خطوط جدیدی که در امر نگارش به وجود آمده و نقش تأثیرگذار رایانه در این عرصه، تحول جدی در امر نگارش، کتابت و خواندن به وجود آمده است، اما با این وجود نحوه چاپ قرآن در کشور همچنان به شیوه سنتی باقی است.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم به تأثیر فونت‌های رایانه‌ای در این زمینه اشاره و عنوان کرد: با ورود فونت‌های رایانه‌ای امر خواندن و آموزش تسهیل شده و ویژگی‌های خاصی پیدا کرده است. با وجود این، مصاحفی که به عنوان تراث فرهنگی در کشور به طبع می‌رسد از منظر نگارش مناسب با زمان ما نیست و خواننده باید آموزش‌هایی مضاف بر موارد معمول ببیند تا بتواند با توجه به ویژگی‌های خوشنویسی در سده‌های مختلف، آیات را قرائت کند.

سرابی ضمن انتقاد از این روند، بر ضرروت به کارگیری روش‌های جدید تأکید کرد و ادامه داد: وجود این مسائل کار آموزش را با دشورای همراه می‌کند؛ این در حالی است که تغییر فونت براساس نیاز مخاطبان و ویژگی زمانه سبب می‌شود تا مخاطب بیشتری به سمت قرائت آیات پیش رود.

به گفته این کارشناس مسائل قرآنی، از جمله دلایلی که سبب شد تا خط عثمان طه مورد استقبال عموم قرار گیرد و مخاطبان این خط بیش از دیگر خطوط باشد، نزدیکی این خط به حروفچینی رایانه‌ای بوده است. این خط بسیار ساده و آسان است و به دور از دشواری‌های هنری کتابت شده است. وجود همین عوامل سبب شده تا مخاطبان گسترده‌ای از نقاط مختلف جهان اسلام به سمت این خط جذب شوند.

باید به سمت فونت‌های جدید از خط عربی و فارسی پیش رویم

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم به اقدامات صورت گرفته از سوی این مرکز در راستای تسهیل امر قرائت آیات اشاره و عنوان کرد: در این مرکز با شناخت این ضرورت اقدامات متعددی انجام شده است که از این موارد می‌توان به ساخت فونت‌های هنری از نسخ عربی و فارسی، ضمن پاسداشت عیار هنری خط، اشاره کرد.

سرابی با بیان اینکه اقدامات از این دست در راستای تسهیل در امر آموزش انجام شده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش بعد از انجام این نوع فعالیت‌ها، تمایل یافت که کتب قرآنی در مدارس را براساس خطوط مرکز تدوین کند؛ چراکه خطوط تنظیم شده از سوی مرکز هم از نظر زیبایی حرف برای گفتن دارد و هم اینکه عدم وجود خطوط و نشانه‌های اضافه امر آموزش را راحت‌تر می‌کند.

وی در ادامه بر تحقیق در این زمینه تأکید کرد و یادآور شد: از این رو، هم خوشنویسان و هم ناشران باید به نیازهای جامعه توجه کنند. ارزش هنری و فرهنگی آثار قدیمی کتابت قرآن به قوت خود باقی است، اما برای نسل جدید که خواندن و نوشتن را با خطوط آسان فراگرفته‌اند و بیشترین حجم کتاب‌های آنها با فونت‌های رایانه‌ای نوشته می‌شود، باید به سمت خطوطی رفت که پاسخگوی نیاز فعلی جامعه ما باشد.

کد خبر 178636
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز