همشهری آنلاین: ویروس اچ آوی طی یک دهه گذشته در بخش‌هایی از جنوب صحرای آفریقا بیش از پیش در برابر دارو مقاوم شده است.

HIV

مقاومت دارویی ویروس اچ‌آی‌وی به داروهای مقابله با ایدز آن‌هم در قسمت‌های از صحرای آفریقا موجب نگرانی کارشناسان شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان سازمان جهانی بهداشت و کالج UCL لندن با مطالعه روی 26‌هزار فرد آلوده به HIV مثبت که معالجه نشده بودند، تحقیقی انجام داده‌اند که نتایج آن در نشریه معتبر پزشکی لانست منتشر شده است.

بر این اساس پژوهشگران دریافتند که سریع‌ترین مقاومت دارویی در شرق آفریقا روی داده است. افزایش مقاومت در این بخش آفریقا سالانه ۲۹ درصد بوده است. این رشد در جنوب آفریقا به سالانه ۱۴ درصد رسیده است و در میزان مقاومت این ویروس در آمریکای لاتین و در غرب و مرکز آفریقا تغییری مشاهده نشده است.

یک مشکل جدی

داروهای ایدز پرهزینه هستند اما معمولا با وساطت و کمک سازمان‌های غیردولتی و دولتی با هزینه کمتر در اختیار کشورهای نیازمند قرار داده می‌شود. اما در کشورهای فقیری مانند کشورهای آفریقایی گزینه‌های دارویی چندانی وجود ندارد و تنوع داروهای عرضه شده در کشورهای جنوب آفریقا بسیار کمتر از کشورهای غربی است. به همین دلیل مقاومت یک ویروس در برابر دارو در این مناطق یک مشکل بسیار جدی است. چون اگر در این بخش جهان مقاومت دارویی ایجاد شود معمولا جایگزین درمانی دیگری وجود ندارد.

دکتر راویندرا گوپتا از محققان این مطالعه، در این زمینه می‌گوید: «میزان افزایش مقاومت دارویی در بریتانیا و آمریکا سالانه حدود ۱۰ درصد است. اما بیماران در این دو کشور به طور منظم زیر نظر هستند و اگر در برابر یک دارو مقاومت حاصل کنند داروهای تازه برایشان تجویز می‌شود.»

اما چرا مقاومت ویروس HIV در برابر دارو در آفریقا بیشتر از سایر مناطق بوده است؟ محققان می‌گویند این مقاومت ناشی از رعایت نکردن نحوه صحیح مصرف دارو از سوی بیماران است، مشکلی که به خصوص در این بخش جهان به علت ضعف نظارت پزشکی پررنگ‌تر جلوه می‌کند.

«تدابیر کاملا ابتدایی می‌تواند به مردم در کشورهای درحال توسعه کمک کند تا بهتر رژیم دارویی را رعایت کنند. اقداماتی مثل دسترسی به آب پاکیزه برای مصرف درست دارو و همچنین نظارت بر بیماران به موثرترین شکل.»

این را دکتر گویتا می‌گوید. وی همچنین هشدار می‌دهد این مطالعه می‌تواند هشداری زودهنگام مبنی بر احتمال بدتر شدن وضع باشد: «این روند دستاوردهای 10 سال گذشته که منجر به کاهش بیماری و مرگ ناشی از ایدز در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط شده است را تهدید می‌کند.»

کد خبر 178634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز