همشهری آنلاین: یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد حتی در میان سنگاپوری‌ها که شیوه زندگی نسبتا سالمی دارند، مصرف مرتب همبرگر، سیب زمینی سرخ‌کرده و سایر فست‌های سبک آمریکایی با افزایش خطر دیابت و احتمال بیشتر مرگ به علت بیماری‌های قلبی ارتباط دارد.

fast food

به گزارش رویترز در مقابل براساس این بررسی فست‌های آسیایی مانند نودل یا کوفته با چنین خطری همراهی ندارد.

روند جهانی شدن باعث شده است که فست‌های سبک آمریکایی در آسیای شرقی و جنوب شرقی نیز رایج شوند. این بررسی بر روی بیش از 60000 سنگاپوری با تبار چینی انجام شده است.

آندرو اودگارد از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا که سرپرست این پژوهش بود، می‌گوید: "بسیاری از فرهنگ‌ها از فست فودهای غربی استقبال می‌کنند، زیرا آن را نشانه‌ای از توسعه اقتصادهای‌شان می‌شمارند."

او می‌افزاید: " گرچه این تحول ممکن است از دیدگاه فرهنگی مطلوب به نظر رسد، اما از دیدگاه بهداشتی ممکن است هزینه ایجاد ‌کند."

در این بررسی افراد شرکت کننده پس از انجام مصاحبه در ابتدای دهه 1990 درباره عادات غذایی و بهداشتی برای حدود یک دهه پیگیری شدند.

این افراد در شروع بررسی 45 تا 74 ساله بودند. در طول دوره این بررسی 1397 نفر آنان در نتیجه علل قلبی و 2252 نفر آنان به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

نتایج نشان داد که افرادی که دوبار یا بیشتر در هفته فست فود می‌خوردند نسبت به آنانی که فست فود نمی‌خوردند، با احتمال 27 درصد بیشتر به دیابت مبتلا شده‌اند و 56 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

در میان 811 نفری که چهار بار یا بیشتر در هفته فست فود می‌خوردند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی تا 80 درصد افزایش می‌یافت.

این یافته‌ها حتی پس از آنکه پژوهشگران اثر سایر عوامل موثر بر سلامت مانند سن، جنس، وزن، سیگار کشیدن و سطح تحصیلات را در نظر می‌گرفتند، به قوت خود باقی می‌ماندند.

در واقع سنگاپوری‌هایی که فست‌فورد می‌خوردند نسبت به آنانی که غذاهایی سنتی می‌خوردند، جوانتر، تحصیل‌کرده‌تر، فعال‌تر از لحاظ جسمی بودند و کمتر سیگار می‌کشیدند.

بررسی اودگارد و همکارانش همچنین دریافتند که فست‌فودهای آسیایی مانند نودل یا کوفته با افزایش خطر دیابت یا مرگ ناشی از بیماری قلبی ارتباط ندارند.

به گفته اوگارد خصوصیات مصرف‌کنندگان فست‌فود در کشورهایی مانند سنگاپور کاملا با مصرف ‌کنندگان معمول فست‌فود در آمریکا متفاوت است؛ در این کشورها خوردن فست فود نشانه‌ای از "مشارکت در فرهنگ آمریکایی" است.

سار بلیچ، استادیار سیاست بهداشتی در دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید این یافته‌ها دلالت‌هایی جدی برای کشورهای اخیرا توسعه‌یافته و با اقتصاد در حال شکوفایی دارد.

او می‌گوید: "شرکت‌های بزرگ چندملیتی تولیدکننده فست‌فود به طور فزاینده‌ای به دنبال کسب سود بیشتر در بازارهای خارج از آمریکا هستند، و بر کشورهایی با اقتصادهای شکوفا مانند سنگاپور متمرکز شده‌اند، و به این ترتیب در سطح جهانی ممکن است اثرات شدیدی بر سلامت شهروندان باقی گذاشته شود."

کد خبر 178581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز