دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روزی که نام محمد مرسی به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری مصر اعلام شد و او کارش را به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور اسلامگرای این کشور آغاز کرد، فلسطینی‌های غزه خوشحال‌ترین مردمان از این خبر بودند.

آنها این پیروزی را با شوری همپای مصری‌ها جشن گرفتند. اتفاقی که دیروز در مرزهای مصر و غزه روی داد دلیل این شادی را روشن کرد. دیروز مصر مرزهای خود را به روی فلسطینیان محاصره شده در نوار غزه گشود. این مرزها سال گذشته نیز برای مدت کوتاهی گشوده شدند اما به بهانه مشکلات اداری و امنیتی، بعد از مدتی بسته شدند.

اکنون دولت مصر اعلام کرده که مرزهای این کشور به روی فلسطینیان بدون مدرک هویتی معتبر هم گشوده‌است.به گزارش روزنامه مصری الاهرام، یک مقام امنیتی مصری با اشاره به بازگشایی گذرگاه مرزی رفح، تأکید کرد که مقام‌های مصری تصمیم گرفته‌اند از روز دوشنبه این گذرگاه را بازگشایی کنند تا به‌صورت طبیعی روند فعالیت‌های خود را ازسر گیرد.

این اقدام مصر در حالی صورت می‌گیرد که محمد مرسی رئیس‌جمهور جدید و اسلامگرا، پنج روز پیش با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و پیش از آن، با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده بود. ایالات متحده پس از پیروزی انقلاب در مصر، تأکید کرده که امنیت رژیم صهیونیستی باید در اولویت حاکمیت جدید مصر قرار گیرد و رهبران این کشور می‌باید به معاهده کمپ دیوید و توافقنامه صلح امضا شده با این رژیم پایبند بمانند.

مقام امنیتی مصری، علت تصمیم به گشودن رفح را فراهم آوری فرصت برای حجاج فلسطینی و نیز کاستن از رنج‌های فلسطینیان ساکن نوار غزه دانست که از سال 2007 در محاصره به‌سرمی‌برند. رژیم صهیونیستی در این سال و به دلیل پیروزی حماس در انتخابات فلسطین، غزه را تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داد.براساس سازوکار تعریف شده برای فعالیت گذرگاه مرزی رفح، این گذرگاه می‌باید طی تعطیلات رسمی تعطیل شود،

با این حال، مقام‌های مصری همزمان با آغاز‌ماه رمضان و تعطیلات تابستانی، آن را بازگشایی کرده‌اند. در همین حال، یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از آتش گشودن افراد مسلح به سوی یک اتوبوس حامل نظامیان این رژیم در صحرای سینا در مرز مصر با این رژیم خبر داد. به نوشته روزنامه مصری الشروق، این مقام اسرائیلی با اشاره به اینکه این حمله در بخش جنوبی مرز با صحرای سینا رخ داد، تأکید کرد که تیراندازی یادشده تلفات جانی در پی نداشته و تنها خسارت‌های مالی ایجاد کرده است.

انتقاد ظریف مرسی از نظامیان

محمد مرسی که این روزها در تعامل با نظامیان، دوران دشواری را می‌گذراند، دیروز در سخنانی به‌صورت تلویحی و غیرمستقیم از اقدام 60سال پیش نظامیان که به انقلاب افسران آزاد معروف است و به ریاست‌جمهوری جمال عبدالناصر منجر شد، انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد مرسی در سالگرد انقلاب 23جولای که افسران آزاد به رهبری جمال عبدالناصر آن را هدایت کردند، تصریح کرد که این انقلاب در بسیاری از اهداف و به‌ویژه مسئله دمکراسی و آزادی‌های عمومی با مشکل مواجه شد.

مرسی تاکید کرد که برای تعدیل روند این انقلاب خواهد کوشید. او در نطقی تلویزیونی به این مناسبت، با تأکید بر اینکه این انقلاب در برخی زمینه‌ها موفق و در برخی دیگر ناموفق بوده، افزود که انقلاب 23جولای در ایجاد نظام دمکراتیک واقعی روندی رو به قهقرا داشته است و تجربه دمکراتیک در 30سال گذشته هم تحت‌تأثیر استبداد فسادآور، شکست خورد و انقلاب جدید مصر به‌منظور تعدیل روند این تجربه‌صورت گرفت.

کد خبر 178566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز