همشهری‌آنلاین: سیدمحمد میرزمانی مدیر کل دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد در گفت وگویی تفضیلی به تشریح سیاست‌های این مرکز درباره موسیقی پاپ پرداخت

و گفت که به دلیل تعداد اندک هنرمندان شاخص موسیقی پاپ نمی‌توان برای آنها جشنواره‌ای برگزار کرد و موسیقی پاپ همانند سال‌های گذشته در بخش جنبی جشنواره حضور دارد. 

به گزارش همشهری‌آنلاین او که با شماره تازه نشریه ترانه ماه گفت وگو می‌کرد با اشاره به این که همه موسیقی‌ها از دید دفتر امور موسیقی ارشاد مثل هم است گفت: منتها عملکردی که خود حوزه موسیقی پاپ دارد و روندی که در آن جاری‌ست طوری است که اکثر پیشکسوتان موسیقی به آن انتقاد دارند و در مصاحبه‌ها و گفته‌هایشان از ضعف شعر، ضعف ملودی‌ها، ضعف اجراها می‌گویند.

   سید محمد میرزمانی که خود تجربه آهنگسازی در سریال میرزا‌کوچک‌خان و ساخت ده‌ها سرود و تصنیف و موسیقی فیلم را در کارنامه‌کاری خود دارد با اشاره به ملاقا‌ت‌های روزانة‌اش با هنرمندان موسیقی گفت:بسیاری از هنرمندانی که در حوزه موسیقی پاپ به خصوص کسانی که در زمینه موسیقی پاپ کار می‌کنند، دانش کافی را ندارند. به یک خواننده می‌گویی پیش چه کسی کار کردی می‌گوید پیش خودم کار کردم و این مثل آن است که یک پزشک بگوید من پیش خودم پزشکی یاد گرفتم. یا به کسی می‌گویم شما جوانی، با استعدادی، خوش سلیقه‌ای، خوش ذوقی، خوش صدایی، آموزش چه دیده‌ای؟ می‌گوید پیش فلان استاد گیتار کار کردم.

میرزمانی در پاسخ به این پرسش که کیفیت آثاری که برای بخش موسیقی پاپ جشنواره ارسال شده بود چگونه بودو چرا چنین جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود گفت:

من شعرها و ملودی‌ها را نپسندیدم، اما سازهایی که در کنار سازهای جهانی مورد استفاده قرار گرفته بود، خیلی خوب بود و ارکستر رنگ‌آمیزی خوب و ایرانی داشت. شعاری که ما از اول دادیم این است که ما موسیقی پاپ را مال خودمان بکنیم واز ساز ایرانی و شعر قدما استفاده کنیم و یا اقلا یکی از این نشانه‌ها در آن باشد. مثلا یک خواننده معروف هست که یک قطعه برای خلیج‌فارس دارد. این قطعه ایرانی نیست اما راجع به موضوعی اجرا می‌شود که برای ما جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود به آن امتیاز بدهیم. ما نمی‌گوییم که همه کار باید موردنظر ما باشد اما اقلا باید یکی از پارامترها را داشته باشد. مثلا در موسیقی پاپ ژاپن، از ساز کوتو که ساز محلی و بومی خودشان است استفاده می‌کنند و از ساز جهانی هم استفاده کرده‌اند. من نمی‌خواهم کشورهای مختلف را الگو قرار بدهم بلکه می‌خواهم ظرفیت‌ها را بگویم. می‌خواهم بگویم اگر هنرمندان ما به ظرفیت‌ها توجه کنند می‌شود خیلی کارها کرد.

ترانه ماه

میرزمانی با اشاره به برخی قطعات موسیقی پاپ که فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی را رواج می‌دادند گفت:موسیقی پاپ در اواسط دهه هفتاد یک شخصیت ایرانی پیدا کرده بود . یک قطعه معروف بود که می‌گفت«آی آدمای مهربون، واجبه که کمک کنین» یا یکی از خوانندگان بود که مرحوم شد و آهنگی درباره حضرت فاطمه زهرا (س)خوانده بود و راجع به دوست داشتن و مهر و محبت. می‌خواهم بگویم این حوزه ظرفیت ملی شدن را دارد. فقط خود هنرمندان باید همت کنند و از ظرفیت‌ها استفاده کنند تا موسیقی پاپ ما با بقیه کشورها فرق داشته باشد. اگر ما هدفی را دنبال کنیم و در این هدف هم‌پیمان شویم، شما مطمئن باشید که این اتفاق در موسیقی ما می‌افتد. خواننده معروف پاپ قبل از انقلاب که از اقلیت‌ها بود، یک آهنگ محلی را با ارکستر پاپ خواند و بعد از انقلاب هم یک خواننده سنتی آن را با ارکستر ملی و شعری دیگر خواند و می‌بینید که هویت آن هم عوض شده است. یکی دیگر از خوانندگان بزرگ پاپ ما هم بیشترین شهرتش به خاطر اجرای قطعات محلی است و این ظرفیت‌هایی است که موسیقی پاپ می‌تواند از آن بهره بگیرد

میرزمانی سپس به تشریح برخی مصداق‌های کارهای ارائه شده از سوی برخی از هنرمندان به بخش بررسی شعر و موسیقی دفتر امور موسیقی پرداخت وگفت:اگر پانصد قطعه در سال ساخته می‌شد و از آن پانصد قطعه، من نمی‌گویم چهارصد و پنجاه تا، صد تا قطعه، قطعه‌ای بود که شعرش پیام سازنده دارد، پیام مهر و دوستی دارد، پیام‌های اجتماعی راجع به مسایل ملی و حماسی دارد، می‌توانید برایش جشنواره برگزار کنید اما الان که نگاه می‌کنید می‌بینید طرف در شعر می‌گوید: «دنبال کسی می‌روی که لنگه کفش من هم نمی‌شود.» البته این شعر تصویب نشد اما به هر حال می‌خواهم بگویم الان در موسیقی پاپ شعر جایگاه خودش را ندارد.

خواننده‌ای شعر آورده اینجا، شعرش رد شده و من با او صحبت کردم. گفتم این شعر نه ردیف دارد، نه قافیه دارد، نه ساختار دارد، نه استحکام دارد. می‌گوید ما اصلا روی کارمان شعر نگذاشتیم. ما روی آهنگ کلام گذاشتیم. اینها یک سری کلمه است ما همین‌طوری استفاده کردیم. این هنرمند عزیز ما متوجه نیست که اساس و مبنای موسیقی ایران شعر است. شما وقتی به شعر اهمیت بدهید و بتوانید از اشعار خوب، مستحکم و قوی در کارتان استفاده کنید، موسیقی‌تان هم قوی می‌شود. وقتی موسیقی قوی شد، خوانندگی هم قوی می‌شود. بعد شما می‌بینید که اثر فاخر دارید آن وقت ما از خدایمان است که یک جشنواره مجزا برای موسیقی پاپ برگزار کنیم و برای جوان‌ترها الگو بسازیم. پنج نفر داور معرفی می‌کنیم و می‌گوییم از این صد قطعه، پنج قطعه خوب را به ما معرفی کن تا ما به آنها جایزه بدهیم.

میرزمانی با اشاره به عدم اعطای مجوز به برخی کارهای موسیقی پاپ گفت:بعضی افراد درروزنامه‌ها می‌گویند دو سال است که آلبوم من در ارشاد گیر کرده، چرا؟ چون شعر ضعیف است. شعر با هزار رفت و آمد و بدبختی تصویب می‌شود، ملودی‌ها ضعیف است، تنظیم ضعیف است، اجرای خوانندگی ضعیف است. می‌برند در استودیو با نرم‌افزار صدای ناکوک خواننده را درست می‌کنند و ... وقتی ما می‌گوییم فاخر یعنی اینکه ما به این موسیقی افتخار کنیم. شما اگر صد قطعه داشته باشید که به آن افتخار کنید می‌توانید آن را به عنوان یک ظرفیت اعلام کنید. باید من الان به شما که دارید مصاحبه می‌کنید بگویم آیا ما صد تا قطعه داریم که اشعار محکم، ملودی‌ها محکم، اجراها مستحکم داشته باشند؟ اما نداریم که بگویم.

شماره 52 ترانه ماه که به همت آرش نصیری،روزنامه‌نگار چند مدتی است تحولی جدی پیدا کرده است در هیئت و ترکیبی تازه بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است.

کد خبر 178549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز