سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: تا به حال، تابه نسوز، قابلمه نسوز و... شنیده بودید، ولی "دست نسوز" چطور شنیده بودید؟!

مرد دست آهنی

پخت و پز در روغن جوشان، بخش مهمی از آشپزی تایلندی‌ها است. تمامی سرآشپزها و آشپزها باید اقدامات لازم و احتیاطی را در این نوع آشیزی به کار گیرند. البته این مسئله در مورد آقای کان تیرچان ساکن کشور تایلند صدق نمی‌کند.

کان تیرچان معروف به "دست نسوز ، سوپردست و یا مرد دست آهنی" لقبش را به خاطر توانایی باورنکردنی که دارد، بدست آورده است.

 او قادر است بدون احساس درد، سوختن یا حتی تاول، تکه‌های مرغ سرخ شده درون روغن جوشان را با دستان خود هم زند. در واقع این آشپز هنگام سرخ کردن مرغ و گوشت، انگشتان خود را هم سرخ می‌کند!

او دستان برهنه خود را بدون هیچ ترسی برای برگرداندن و بهم زدن، تکه‌های مرغ‌ یا گوشت‌، درون  دیگی از روغن جوشان با حرارت 480 درجه، فرو می‌کند.

تیرچان متخصص تهیه خوراک مرغ سرخ شده است. حدود هفت سال پیش او در یک حادثه، توانایی خود را کشف کرد.

مرد دست آهنی

 دیگ‌های روغن جوشان را می‌بینید...

مرد دست آهنی

این آقای تیرچان با آن دستان نسوزش

هفت سال پیش، روزی سنجاب شیطانی به قصد کش رفتن، انبه آقای تیرچان، باعث واژگون شدن دیگ‌های جوشان و برهم ریختن بساط او شد. حادثه فاجعه بار بود، ولی برای آقای تیرچان به قیمت کشف استعدادش تمام شد.

تیرچان در این باره می گوید؛ در آن حادثه انتظار می‌رفت که من در اثر سوختی مرده باشم و یا حداقل با درصد سوختگی بالا در گوشه از بیمارستان بستری باشم...در صورتی که من حتی یک جوش و تاول کوچک هم نزدم. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است، ولی من از این بابت بسیار خوشحالم...

توانایی و استعداد عجیب و غریب این آشپز پنجاه ساله باعث شهرت و محبوبیت او شده و در حال حاضر، او  یک ستاره مشهور بین‌المللی آشپزی است که تمام هتل‌داران معروف می‌خواهند او را برای آشپزخانه هتل خود استخدام کنند.

با این وجود، غرفه و دکه ساده او در شمال بانکوک نزدیک دانشکده فنی چیانگ مای قرار دارد. او می گوید؛ مردم عاشق دیدن این نوع آشپزی هستند و به همین خاطر روز به روز به مشتریان من از سراسر دنیا افزوده می‌شود.

 

مرد دست آهنی

دکه ساده مرد آهنین دست

مرد دست آهنی

این هم دست آقای تیرچان داخل روغن جوشان

در  غرفه تیرچان، جوجه یا مرغ سوخواری بدون رعایت بهداشت، یعنی با دستان برهنه او که به راحتی درون وک یا دیگ جوشان روغن فرو می‌رود، سرو می‌شود.

توانایی حیرت انگیز او باعث جذب توریست‌های کنجکاو  دنیا به دکه کوچک او شده تا با چشمان خود ببینند، تیرچان چگونه با دست برهنه مرغ‌های توی روغن جوشان را زیر و رو می‌کند.

  همچنین تیرچان به همراه همسر 45 ساله‌اش "توان" به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا این هنر را به همه نشان دهد.

سوپلاک، دختر24 ساله و جسیدا، پسر 27 ساله همراه و همسفر پدر می‌گویند؛ ما به پدرمان افتخار می‌کنیم و هرگز از تماشای نمایش و مهارت تکراری او خسته و بی حوصله نمی‌شویم. بلکه همیشه از این مهارت عجیب او شگفت زده می‌شویم.

مردم او را دوست دارند و همچنین مرغ‌های سرخ شده  خوشمزه او که با آن توانایی و استعدادی خاص تهیه می‌شوند. او را مرد آهن دست یا دست آهنی صدا می‌زنند.

نام او در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است و کلیپ ویدیویی آشپزی او بر روی یوتیوپ، هزاران بیننده را به خود جذب کرده است.

http://www.nation.com

کد خبر 178513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز