گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نقد طرح دولت برای جداسازی شهر ری از تهران پرداختند.

نایب‌رئیس شورای شهر در واکنش به اخبار مربوط به آغاز مقدمات جداسازی ری از تهران با اعلام اینکه مشورتی با شورا نشده، گفت: علاوه بر اینکه در طرح جامع و تفصیلی تهران، ری نیز جزو پایتخت محسوب شده است، مردم این شهرستان نیز تمایلی به جدا شدن از تهران ندارند.

حسن بیادی در ادامه افزود: شهرهایی که پیش از این از تهران جدا شده‌اند، دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری شده‌اند و تا‌کنون چندین‌بار درخواست کرده‌اند که مجددا به تهران متصل شوند. وی با اشاره به مشکلاتی که برای شهرهایی مانند شهر قدس پس از جدایی از تهران ایجاد شده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی و امنیتی که برای این مناطق به‌وجود آمده، پایتخت را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و مشکلاتی مانند مهاجرت‌پذیری و... برای تهران نیز ایجاد کرده است.

بیادی تأکید کرد: در حال حاضر ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در منطقه ری انجام می‌شود که به‌دلیل حواشی مربوط به جدایی ری از تهران است. بیادی که خود متولد شهر ری است، گفت: مردم شهرری خود نیز تمایلی به جدایی از تهران ندارند و به‌نظر می‌رسد افرادی دوست دارند از این جدایی استفاده کنند تا خود را بیشتر نشان دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تهران تجربه خوبی از تکه‌تکه شدن ندارد، گفت: همان کسانی که به‌دنبال استقلال مدیریت شهری شهر قدس و اسلامشهر بودند، اکنون خواهان بازگشت این شهر به مجموعه مدیریت شهری پایتخت هستند. به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو با اشاره به اینکه برابر مستندات بودجه‌ای شهرداری تهران، مجموع هزینه‌کرد شهرداری در شهرری بیش از میزان درآمدهای این منطقه است، افزود: به این ترتیب شهروندان ساکن شهرری، درصورت جداسازی این منطقه از تهران متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است با پیش‌بینی سرفصل‌های جدید بودجه‌ای و درآمدی، پیشنهاد جداسازی ری از تهران قابل بررسی باشد، اما با توجه به تأثیر و تأثر شهرها از یکدیگر و ضرورت مدیریت یکپارچه و منسجم در امر مدیریت شهری، باز هم تصمیم جداسازی ری از تهران صحیح به‌نظر نمی‌رسد.

دانشجو با اشاره به اینکه دانش روز مدیریت شهری اعمال مدیریت یکپارچه‌ را توصیه می‌کند، اظهار کرد: تجربه قبلی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ نشان داده که تکه‌تکه کردن شهرها و پاره‌پاره کردن مدیریت آنها به ضرر شهروندان است.

دانشجو در ادامه با اشاره به تفاوت میلیونی جمعیت تهران در روز و شب، گفت: این آمار نشان می‌دهد که شماری از ساکنان شهرهای اطراف تهران هر روز برای انجام کار و اشتغال به تهران می‌آیند و شب‌ها به شهر و محل سکونت خود بازمی‌گردند.
وی ادامه داد: درصورت استقلال مدیریت شهری در شهرهای اطراف تهران، عملاً ابزار اعمال مدیریت بر بخش قابل توجهی از شهروندانی که ساعات کاری خود را در تهران سپری می‌کنند، از اختیار مدیریت شهری تهران خارج می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران اعتقاد دارد که ساکنان شهرهای اطراف تهران با مراجعه هر روزه به پایتخت، فرصت‌ها و تهدیدهایی را با خود به همراه می‌آورند که تنها با مدیریت یکپارچه و منسجم می‌توان به آنها رسیدگی کرد.دانشجو در عین حال به اثر مثبت روانی که استقلال ری از تهران برای ساکنان شهرری به‌دنبال خواهد داشت، اشاره کرد اما گفت:

این اثر مثبت کوتاه‌مدت خواهد بود و پس از مدتی شاهد مشکلات فراوان مدیریتی در زندگی ساکنان شهرری خواهیم بود و مطمئنا مدیران کلان در آینده ناچار می‌شوند که به‌نحوی تهران و ری را دوباره به هم پیوند بدهند.همچنین علیرضا دبیر، عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات شورای شهر تهران با اشاره به تجربه استان شدن شهر کرج گفته بود: جداشدن از تهران نیز به هیچ وجه به صلاح نیست. به گفته دبیر، درآمد سالانه شهر ری فقط 35میلیارد تومان است، این در حالی است که شورای شهر هر سال حداقل 220میلیارد تومان به این شهرستان بودجه واریز می‌کند.

کد خبر 178262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز