همشهری آنلاین: لیگ ملی فوتبال آمریکایی و ارتش آمریکا در پروژه‌ای برای محافظت از آسیب‌های مغزی با یکدیگر همکاری می‌کنند، آسیبی که ابتلا به آن در میان فوتبالیست‌ها و نظامیان آمریکایی رواج دارد.

فوتبال آمریکایی

پروژه مشترک لیگ ملی فوتبال آمریکایی و ارتش آمریکا ارائه شیوه‌هایی موثر برای پیش‌گیری از آسیب‌های مغزی خفیف است. ارتش آمریکا به همراه تیم ملی فوتبال آمریکایی درتلاشند تا شیوه‌هایی را برای محافظت از اعضای خود که به صورت مداوم در معرض آسیب‌های خفیف مغزی قرار دارند بیابند.

اولین مرحله از این پروژه مشترک نصب حسگرهایی در کلاه‌خود‌های بازیکنان یا نظامیان است که به این شکل می‌توان وضعیتی که در اثر آن فرد دچار آسیب مغزی می‌شود را درک کرد. پس از مشخص کردن چنین موقعیت‌هایی بر روی طراحی کلاه‌خودها مطالعه خواهد شد تا این ابزار بتوانند از افراد دربرابر آسیب‌های مغزی بیشتر محافظت کنند.

ارتش و لیگ ملی فوتبال آمریکایی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند‌، هردو از تمرین‌های دشوار و طاقت‌فرسایی برخوردارند تا استقامت اعضای تیم‌ها افزایش پیدا کند. همچنین از نظر ابتلا به آسیب‌های مغزی نیز میان این دو شباهت‌هایی وجود دارد. بسیاری از بازیکنان این فوتبال خشن در اثر تعدد آسیب‌های مغزی زودتر از زمان معمول از فوتبال آمریکایی کناره‌گیری می‌کنند،‌ درست مانند بسیاری از نظامیان آمریکایی که چندین آسیب مغزی را در دوران خدمت خود تحمل کرده‌اند.

در تمرین‌های نظامی نه تنها ضربات مستقیم به سر،‌بلکه موج انفجارهای نزدیک نیز می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های مغزی خفیف شود. از نشانه‌های این آسیب مغزی،‌سردرد شدید،‌ تهوع،‌دوبینی یا تار بینی،‌ کرختی،‌ گیجی،‌گم کردن جهت‌ها و عدم توانایی در متمرکز باقی‌ماندن است. زمانی که فردی برای دومین بار مبتلا به آسیب خفیف مغزی می‌شود،‌ آسیب‌ دومی نسبت به اولی مخرب‌تر خواهد بود.

more  چطور متوجه وخیم بودن ضربه سر بشویم؟

آسیب‌های چند‌باره مغزی در طولانی‌مدت می‌تواند شدت و عوارض آسیب‌ها را افزایش دهد. نمونه این نوع از آسیب‌ها را می‌توان در بوکسور‌های قدیمی مانند محمد‌علی کلی آشکار است. احتمال می‌رود پارکینسون محمد‌علی کلی ناشی از آسیب‌دیدگی‌های وی در دوران ورزشی‌اش باشد.

مطالعات مشترک لیگ ملی و اترش آمریکا با ادامه دادن مطالعاتی که تا کنون با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای درباره آسیب‌های خفیف مغزی و عوامل ابتلا به آنها انجام گرفته،‌ در جستجوی شیوه‌های تاثیرگذارتری برای پیش‌گیری از ابتلا به این آسیب‌ها خواهد بود.

کد خبر 178210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز