گروه اجتماعی - مینا شهنی: در حالی که اساسنامه سازمان بیمه سلامت در شورای نگهبان تأیید شده و در مرحله بعد می‌بایست از سوی رئیس مجلس ابلاغ شود وزارت بهداشت با اعلام خبر تدوین اساسنامه آن پیش از موعد قانونی به دنبال اثرگذاری بر این سازمان است.

محمدهداوند، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی، ‌به خبرگزاری فارس گفت: جایگاه صندوق بیمه سلامت مشخص است.
ماده 38قانون برنامه توسعه در بند‌«ب» مشخص کرده که دولت می‌بایست با ادغام تمامی صندوق‌های بیمه درمانی در صندوق بیمه خدمات درمانی کشور سازمان بیمه سلامت ایرانیان را تشکیل دهد.

به این ترتیب ابهامی در جایگاه قانونی این سازمان وجود ندارد اما چهار روز پیش، از یکی از معاونان وزارت بهداشت و درمان سخنانی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد این وزارتخانه برنامه ویژه ای برای زیرپوشش قرار دادن و اداره سازمان بیمه سلامت دارد. مجتبی پورمحسن، معاون پارلمانی وزیر بهداشت به خبرگزاری‌ها گفته که وزارت بهداشت اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت را نوشته است. او به روشنی گفته است: طبق قانون باید وزارت بهداشت طی شش‌ماه اساسنامه سازمان بیمه سلامت را تهیه می‌کرد که وزارت بهداشت زودتر از موعد مقرر این کار را انجام داد.

درحالی‌که در قانون برنامه پنجم آمده که: اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران با پیشنهاد معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تصویب هیأت‎وزیران می‎رسد.جالب اینکه معاون پارلمانی وزیر بهداشت از جزئیات این اساسنامه که به گفته خودش در وزارتخانه محل خدمتش نوشته شده اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته:از جزئیات اساسنامه سازمان بیمه سلامت هنوز اطلاع دقیق نداریم. پس از آنکه این اساسنامه به مجلس ارسال و از مجلس به دولت ابلاغ شد، می‌توان در مورد جزئیات آن صحبت کرد.

بیمه خدمات درمانی

سازمان بیمه سلامت ایرانیان درواقع جایگاه صندوق بیمه خدمات درمانی را تصاحب خواهد کرد، بیمه خدمات درمانی در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌گر درمانی دولتی زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند، ‌از این مبنای قانونی می‌توان نتیجه گرفت که سازمان بیمه سلامت هم بر همین اساس اداره خواهد شد.

هداوند که در حال حاضر مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی است، در واکنش به گفته‌های معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرگزاری فارس گفت:این به دور از انصاف است که معاون وزارت بهداشت، تلاش تمامی عزیزان را نادیده گرفته‌اند.

او توضیح داد: در فرایند تهیه اساسنامه سازمان مذکور، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ازجمله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر خدمات درمانی و تأمین اجتماعی در محل معاونت برنامه‌ریزی در قالب ستاد تدوین آیین‌نامه‌های برنامه پنجم توسعه حضور فعال داشته‌اند و بحث‌های جدی و کارشناسی زیادی درخصوص موضوع انجام شده است.

چرا این سازمان اهمیت دارد؟

سازمان بیمه سلامت ایرانیان وقتی بالاخره تشکیل بشود از چند جهت اهمیت دارد، نخست آنکه افراد جامعه به‌صورت تک به تک با این سازمان در ارتباط هستند، از این پس هر ایرانی از زمان تولد تا هنگام مرگ با سازمان بیمه سلامت سروکار دارد چرا که این سازمان بیمه همگانی پایه را برای مردم فراهم می‌کند و تمام جمعیت کشور بدون استثناء زیر پوشش این سازمان قرار خواهند گرفت.

نکته دیگر اینکه سازمان بیمه سلامت ایرانیان مکلف است با رعایت نظام ارجاع و سطح‎بندی خدمات براساس سیاست‌های مصوب نسبت به خرید راهبردی خدمات سلامت از بخش‌های دولتی و غیردولتی اقدام کند ، فهرست خدمات مورد تعهد بیمه پایه سلامت توسط وزارتخانه‎های رفاه و تأمین اجتـماعی و بـهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تهیه می‌شود و به تصـویب هیأت‎وزیران می‎رسد.

با همین دو دلیل جایگاه و نقش سازمان بیمه سلامت ایرانیان مشخص می‌شود و طبیعتا بنا بر همین اهمیت نیز می‌شود انتظار داشت تا تصاحب آن خیلی مهم باشد. اما به هر حال قانون تکلیف برخی از قسمت‌ها را مشخص کرده است.

کد خبر 177993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز