همشهری آنلاین - نیما شایان: بیشتر از دو ماه نیست که از جنجال موسوم به "شیر وایتکسی" می‌گذرد که حرف‌هایی مشابه درباره آب شرب پایتخت واکنش‌های متفاوتی از سوی بهارستانی‌ها و وزارت بهداشت به دنبال داشته و غیر از آن موجب بروز نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرا از آنجا شروع شد که «احمد مشیری» مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای استان تهران از بکارگیری «آب ژاول» برای تصفیه آب تهران خبر داد و عنوان کرد استفاده از «آب ژاول» جایگزین استفاده از کلر در تصفیه آب تهران می‌شود.  

مشیری در تشریح دلایل تصمیمی که آب ژاول را جایگزین کلر در آب تهران می‌کند به خبرگزاری فارس گفته است: «گاز کلر دارای 99.9 درصد خلوص گاز کلر تحت فشار در مخزن‌های هزار کیلویی است که به نوعی این گازهای کلر را به بمب کلر تشییه کرده‌اند و بسیار هم خطرناک است.این گازهای کلر اگر به هر دلیلی منفجر شود تا شعاع 5 کیلومتری خود را می‌تواند دچار حادثه کند، بنابراین چون در کوچه پس کوچه‌های تهران این مخازن گاز کلر وجود دارند و احتمال هر خطری وجود دارد بر آن شدیم تا آب ژاول را جایگزین گاز کلر کنیم. جایگزین کردن آب ژاول برای تصفیه آب تهران به جای استفاده از گاز کلر تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه دربرداشته است.»

به دنبال انتشار خبر استفاده از «آب ژاول» برای تصفیه آب تهران، ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی که خود پزشک است و سابقه مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی لرستان و عضویت در شورای سیاستگذاری اورژانس کشور را دارد، در واکنش به این اقدام آبفای تهران، به سایت «خانه ملت» گفت: «ماده کلر به ‌علت اینکه فرار است و در آب نمی‌ماند آسیب‌ کمتری به بدن انسان می‌رساند٬ این در حالی است که وایتکس یا همان ژاول خاصیت محلولی دارد و در آب حل می‌شود. مسئولان باید بی‌خطر بودن استفاده از وایتکس را به مردم اثبات کنند.»

این نماینده مردم خواستار شده بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استفاده از «آب ژاول» برای تصفیه آب اعلام‌نظر کند. به دنبال موضع‌گیری این نماینده مجلس و همچنین در پی پرسش‌هایی که برای شهروندان تهرانی ایجاد شده بود، شب گذشته مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اخبار عنوان شده از سوی برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزودن وایتکس به آب آشامیدنی به هیچ وجه صحت ندارد.»

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزوده است: «با توجه به مطالب مطرح شده در بعضی رسانه‌ها در زمینه افزودن وایتکس به آب آشامیدنی، به اطلاع مردم شریف می‌رساند در حال حاضر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی و حفاظت از آن در برابر آلودگی احتمالی به سه طریق کلرزنی انجام می‌شود: تزریق گاز کلر، تزریق محلول هیپو کلریت سدیم و تزریق محلول هیپو کلریت کلسیم. هر سه این روش بر طبق معتبرترین منابع علمی دنیا از جمله سازمان جهانی بهداشت در زمره روش‌های توصیه شده است و در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا از همین مواد برای سالم‌سازی آب آشامیدنی استفاده می‌شود و  هیچ‌گونه نگرانی از این بابت متصور نیست.»

وزارت بهداشت در اطلاعیه‌اش اخبار منتشر شده درباره وجود وایتکس در آب تهران را تکذیب کرده اما وقتی می‌خواسته استفاده از «آب ژاول» برای تصفیه آب تهران را تأیید کند، به جای استفاده از این عنوان تجاری، نام علمی متناظر با آن را به کار برده و تأکید کرده که استفاده از «هیپو کلریت سدیم» برای تصفیه آب تهران اشکالی ندارد.

پس از اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ایرج عبدی پزشک و نماینده مردم در خانه ملت که از دیدگاه کارشناسی به نقد استفاده از «آب ژاول» برای تصفیه آب پرداخته بود گفتگو کردیم که در ادامه آمده است:

  • آقای دکتر عبدی؛ وزارت بهداشت درباره وجود وایتکس در آب شرب پایتخت واکنش نشان داد و تاکید کرد که این موضوع صحت ندارد. از طرفی در این اطلاعیه اذعان داشت که از هیپو کلریت سدیم (آب ژاول) برای تصفیه آب تهران استفاده می شود. برخی معتقدند «آب ژاول» و «وایتکس» یکی هستند. نظر شما چیست؟

آب ژاول با وایتکس یکی است و فرقی نمی‌کنند. ولی نکته این است که آب قرار است با چه درصدی از «آب ژاول» تصفیه شود و آیا اصلاً لازم است از الآن از این روش استفاده شود. مسئولان باید پاسخ دهند که ضرورت استفاده از «آب ژاول» برای تصفیه آب تهران چه بوده است.   

سلامت جزو مسئولیت‌های حوزه کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اگر بخواهیم تخصصی به موضوع سلامت بخصوص در زمینه غذا و آشامیدنی نگاه کنیم باید ببینیم برنامه وزارت بهداشت چیست و این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

اگر آبفای تهران روش بهتری برای تصفیه و سالم‌سازی آب می‌شناسند که در فلان کشور هم تجربه شده است، حتماً باید به تایید وزارت بهداشت برسد. خودمان نباید روشی که ممکن است روش درستی هم باشد را بدون تایید وزارت بهداشت پیاده سازی کنیم.

  • در اطلاعیه وزارت بهداشت، سه روش تصفیه آب از طریق استفاده از گاز کلر، محلول هیپو فسفات  سدیم و محلول هیپو فسفات کلسیم ذکر شده است. نظرتان درباره تعدد روش‌های تصفیه آب در تهران چیست؟

در دنیای علم می‌گویند وقتی یک روش دارد جواب می‌دهد، دیگر نیاز نیست چند روش را امتحان کنیم، چون آن معیار و مقیاسش ممکن است در برآوردها اشتباه شود. اگر استدلالی مبنی بر اینکه کلر جواب نمی‌دهد وجود دارد، دلیل را بگویند و سپس روش جدید و جایگزین را هم تشریح کنند. 

روش‌های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد اما آنچه در کشور ما انجام می شود و فعلا جایگزینی برایش توصیه نشده است همان کلر است چراکه آب در کشور ما معمولاً با کلرزنی مشکلاتش حل می‌شود.

این که بخواهیم از سه، چهار یا پنج روش برای تصفیه آب استفاده کنیم باید ابتدا ضرورت این تعدد روش‌ها را تبئین کنیم. اعتقادم این است که اگر بنا بر استفاده از «آب ژاول» به جای کلر در تصفیه آب است باید معایب کلر را بگوییم و حال روش دیگری که به زعم‌مان برای تصفیه آب بهتر است را هم اطلاع رسانی کنیم.

حال که روشی را داریم و دارد پاسخ‌مان را هم می‌دهد، اگر بیاییم چند روش دیگر را هم در کشور مطرح کنیم، این از نظر علمی هم درست نیست. چون در قسمت‌های مختلف کار کردن و اضافه کردن آن مواد به آب ممکن است کاربران دچار مشکل شوند.

کد خبر 177925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز