شورای اسلامی شهر تهران به بررسی و تصویب طرحی پرداخت که براساس آن از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته شد جهت توسعه، بهبود و ساماندهی وضعیت ناوگان حمل‌ونقل همگانی (ون، مینی‌بوس و اتوبوس) اقدام کند.

براساس ماده واحده این طرح در سال‌های اخیر آلودگی هوای شهر تهران به‌عنوان یکی از معضلات جدی این شهر و حتی یک مشکل ملی مطرح شده است.

لذا به‌منظور اجرایی‌شدن آیین‌نامه اجرای مدیریت حمل ونقل عمومی و سوخت و دستورالعمل‌های مرتبط در جهت کاهش آلودگی هوای تهران‌، توسعه حمل ونقل عمومی، حمایت از حقوق شهروندان تهرانی و پیگیری مسائل و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از بی‌توجهی به این امر، از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود نسبت به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

به گزارش همشهری، ازجمله این درخواست‌ها تأمین اعتبارات لازم برای توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل همگانی دردوبخش گازوئیلی و CNG سوز از محل چهارهزار‌میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده برای حمل ونقل درون شهری، تأمین هزینه‌های بالای تعمیر ونگهداری اتوبوس‌ها به‌ویژه نوع گازسوز، تعدیل نرخ سوخت، ایجاد مدیریت واحد در جایگاه‌های CNG، اولویت قرار‌دادن گازسوزشدن خودروهای حمل ونقل عمومی با سقف 50درصد و در مراحل بعدی سایر خودروهای عمومی و دست آخر خودروهای شخصی، تأمین گاز با فشار کافی در فصول سرد سال، تأمین زمین و تجهیزات لازم برای احداث جایگاه‌های CNG و تخصیص بودجه لازم برای این امر و افزایش تعداد کمپرسورها در جایگاه‌های سوخت تا ظرفیت مناسب هشت‌هزارمترمکعب برساعت از جمله این پیشنهادهاست.

بنا بر این گزارش، دیروز حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، هنگام بررسی درخواست‌های شورا از دولت و مجلس برای توسعه، بهبود و ساماندهی ناوگان حمل ونقل همگانی گفت: با توجه به فرارسیدن زمان انجام تست‌های دوره‌ای مخازن ذخیره گاز در ایستگاه‌ها و مخازن نصب‌شده روی اتوبوس‌ها باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی شود تا تعداد 1949دستگاه اتوبوس تحت تست دوره‌ای مخازن قرار گیرند. وی گفت: از سال 89 تا‌کنون تست دوره‌ای مخازن اتوبوس‌ها متوقف شده و باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام شود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر هنگام بررسی تبصره مربوط به پیشنهاد به دولت برای نوسازی 1200دستگاه اتوبوس که بیش از هشت‌سال عمر دارند، گفت: چند سالی است که دولت به تهران اتوبوس نداده است تا جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود، در همین هنگام یکی از اعضای شورای شهر به ارائه 112دستگاه از سوی دولت به شهرداری تهران اشاره کرد که ابتکار در پاسخ گفت:

این 112دستگاه اتوبوس در مقایسه با سالی دوهزار دستگاهی که دولت قانونا باید به شهرداری می‌داد خیلی کم است و جبران‌کننده عقب‌ماندگی‌های موجود در این بخش نیست. یکی دیگر از درخواست‌های دیروز شورای شهر از دولت و مجلس این بود که توزیع گازوئیل کم گوگرد درحد 50پی‌پی‌ام را برای مینی‌بوس و میدل‌باس و اتوبوس در اولویت قرار دهد؛ ضمن اینکه به دولت پیشنهاد شد کارخانجات تولید اتوبوس‌های شهری را موظف سازد تا نسبت به تطبیق موتور اتوبوس‌های دیزل با گازوئیل یورو چهار و محدودیت در جهت شماره‌گذاری اتوبوس‌های فاقد سطح آلایندگی‌های لازم اقدام کند.

به گفته حمزه شکیب از آنجایی که وضعیت آلایندگی مینی‌بوس‌ها خیلی ناجور است و اکثرا هم در میادین مرکزی شهر درحال تردد هستند، باید فکری اساسی برای جایگزینی میدل‌باس یا ون به جای اینگونه مینی‌بوس‌ها شود، به همین دلیل دیروز اعضای شورای شهر از دولت خواستند تا نسبت به ازرده خارج‌کردن مینی بوس‌های فرسوده اقدام عاجل کند. علاوه براین از آنجایی که 65دستگاه اتوبوس برقی شرکت واحد بیش از 17سال عمر دارند نسبت به جایگزین‌کردن این اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های برقی جدید که فاقد هرگونه آلایندگی است از سوی دولت اقدام شود.

آخرین درخواست دیروز شورای شهر از دولت و مجلس در راستای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی اختصاص به خرید 1310دستگاه اتوبوس دوکابین با استاندارد روز اروپا ویژه خطوط تندرو بود، ضمن اینکه شرایط برای تولید اتوبوس‌های دوکابین در داخل کشور را نیز فراهم سازد.در ادامه جلسه مهدی چمران، رئیس شورای شهر به معاون مالی و اداری شهرداری تهران به خاطر گشایش ال‌سی خط چهار مترو تبریک گفت.

گزارش تخریب باغات منطقه ازگل

به گزارش همشهری، دیروز رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر طی گزارشی به بررسی وضعیت برخی باغ‌های محله ازگل پرداخت. معصومه ابتکار با نام‌بردن از چهار باغ یکی به وسعت20هزار مترمربع و بقیه بین دو تا چهار‌هزار مترمربع که طبق طرح اجرایی املاک، عمل کاربری تثبیت شده و غیرقابل تغییر فضای سبز داشتند، گفت: براساس طرح جامع جدید نیز این باغ‌ها در پهنه 122R قراردارند که باز باغ محسوب می‌شوند اما از هفت سال پیش این باغ‌ها به‌تدریج از بین ‌رفته‌اند.

به همین مناسبت رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر خواستار آن شد تا شهرداری نسبت به این مسئله رسیدگی جدی داشته باشد و گزارشی در این‌باره به شورای شهر ارائه کند تا به این وضعیت رسیدگی کرده، وضعیت باغات مورد اشاره را به حالت اول خود بازگرداند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این‌باره گفت: این باغ‌ها سرمایه ملی ما هستند که متأسفانه به‌دلیل سودجویی و عدم‌دقتی که باید در حفظ باغات صورت گیرد، اینگونه از بین می‌روند.چمران به قانون مصوب شورای انقلاب و قانون مصوب مجلس شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد که تأکید دارد، املاک کسانی که درختان را عمدا از بین می‌برند باید به نفع شهر ضبط شود اما متأسفانه حتی یک‌بار هم عملی نشده است.

در نهایت، دیروز مقرر شد تیم مشترکی متشکل از علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران ، شهردار منطقه یک و یک نماینده از شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شود و از نزدیک ضمن بررسی وضعیت باغ‌های مورد اشاره دلیل تخریب این باغ‌ها را دریافته، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

کد خبر 177876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز