سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

محمدباقر شریعتی * این روزها چگونگی تأمین گوشت مرغ مورد نیاز بازار مصرف و نیز نرخ پرتنش آن در بازار به چالشی بزرگ برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.

از سوی دیگر اکنون نرخ نهاده‌های علوفه‌ای پرمصرف مرغ به‌ویژه کنجاله سویا نسبت به سال گذشته از 480به هزارو 900تا دو هزار و 100تومان افزایش یافته که بیانگر رشد 300درصدی قیمت این نهاده طی یک سال اخیر است.نابسامانی بازار محصولات کشاورزی در شرایطی گریبانگیر مردم و مسئولان شده که با توجه به تحریم جهانی ، باید پیش‌بینی خرید و واردات سویای مورد نیاز تولید‌کنندگان، حداقل از یک‌سال قبل برای تأمین ذخیره استراتژیک صورت می‌گرفت چرا که تجربه نشان داده در‌ماه مبارک رمضان و ایام عید، ‌تقاضا برای مصرف گوشت سفید و قرمز به اوج خود می‌رسد.

افزایش نرخ نهاده‌های تولید ، تورم عمومی ، عدم‌ تحویل بموقع و کافی سهمیه گازوئیل ‌متأثر از اجرای ناقص طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و عدم‌تخصیص یارانه تولید، از شش‌ماه پیش آثار نامطلوبی مانند رکود تولید و گرانی لبنیات، گوشت قرمز و مرغ را به‌دنبال داشته واگر چاره‌اندیشی نشود باید در انتظار شوک جدید گرانی فراورده‌های لبنی و انواع گوشت در آینده نزدیک باشیم.

نبودن متولی مشخص و کارآمد یکی از عوامل فزونی قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار است. اکنون تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده تأمین نهاده‌ها و عرضه گوشت قرمز و مرغ به یکی از چالش‌های اصلی تولید تبدیل شده و مشخص نیست متولی نهایی تعیین سرنوشت تولید مرغ در کشور چه نهادی است؟

پراکندگی مسائل پرورش مرغ گوشتی ، سرشکن کردن مسئولیت‌ها و پاسکاری تولید‌کنندگان بین وزارتخانه‌های ‌جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ، دامپزشکی، تعزیرات، شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ، استانداری ، بیمه محصولات کشاورزی، بانک‌ها و غیره از یک سو و ‌تناقض در تصمیم‌گیری‌ها ، فرافکنی برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده ، بلاتکلیفی و سرگردانی تولید‌کنندگان از سوی دیگر دستاوردی جز کاهش تولید ، افزایش قیمت و بحران اخیر در بازار مرغ را به‌دنبال نخواهد داشت.

طی یک سال و نیم اخیر، آشفتگی قیمت‌ها، رها کردن تنظیم بازار، ‌پیش خرید نکردن اقلام اساسی علوفه برای ذخایر استراتژیک، نبود خرید تضمینی گوشت مرغ از مرغداری‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام و عدم‌حمایت یارانه‌ای ‌موجب وخامت وضعیت تولید و دلسردی عمومی مرغداران از جوجه‌ریزی شده است.

همچنین بروز شایعاتی مبنی بر شیوع احتمالی بیماری‌ها ناشی از مصرف گوشت قرمز و نیز تغییر فصلی ذائقه مصرف کنند‌گان، انحصار واردات خوراک دام در دست عده‌ای محدود و فقدان رقابت در این زمینه، ‌مزید بر علت قصه اخیر مرغ شده است. در واقع باید گفت، چالش بزرگ کنونی تولید ناشی از ضعف مدیریت کلان و رویه تکراری آزمون و خطا بوده که تبعات سوء‌ آن بر زندگی مردم ، گرانی است.

ناتوانی مسئولان در پیش‌بینی گرانی گوشت مرغ غیرقابل اغماض است چرا که غوغای امروز مرغ ، ‌از چند‌ماه پیش، قابل پیش‌بینی بود اما چرا چاره‌اندیشی نشد و اکنون تاوان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این چالش ‌گریبان مردم را گرفته و بار گرانی بر دوش مصرف‌کنندگان به‌خصوص دهک‌های پایین و متوسط جامعه سنگینی می‌کند.

با این شرایط اکنون تعداد زیادی از مرغداری‌ها به‌دلیل مشکلات موجود و کم توجهی یا تعدد متولیان، تعطیل شده یا ظرفیت و توان تولیدی خود را کاهش داده‌ و فقط به نوعی به حیات ادامه می‌دهند. در نهایت اتلاف وقت مردم در صف‌های مکرر خرید گوشت مرغ عملکرد همه مسئولین ازجمله نمایندگان را زیر سؤال برده و به‌نظر می‌آید دست‌های مافیایی در کار بوده تا در آستانه‌ماه مبارک رمضان جامعه را در تب و تاب گرانی مرغ فرو برد. رصد اخبار از بدنه جامعه حاکی از افزایش سبد هزینه خانوار است و مسئولیت مجلس در رفع موانع بازدارنده تولید ‌و آوردن مواد پروتئینی پرمصرف بر سر سفره‌های مردم را دو چندان ساخته است.

* عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 177872
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز