سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تحلیلگران امور مصر با توجه به روند اوضاع در این کشور که آن را بسیار پیچیده توصیف می‌کنند، هرگونه گمانه‌زنی درباره آینده تحولات مصر به‌ویژه سیاست خارجی آن را بسیار دشوار می‌دانند.

با این حال نگاهی دقیق‌تر به جدیدترین خبر از مصر یعنی سفر دو روزه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا به دو شهر قاهره و اسکندریه و پیامدهای این سفر از نظر واکنش افکار عمومی و احزاب مصری، نکات جالب توجهی از آنچه اکنون در مصر می‌گذرد به‌دست می‌دهد.
کلینتون که روز دوشنبه بعد از دیدار از مصر به بیت‌المقدس رفت، با سؤالات خبرنگاران درباره واقعه شهر اسکندریه روبه‌رو شد. او یکشنبه شب در آخرین ساعات حضورش در مصر به شهر اسکندریه رفت تا کنسولگری جدید آمریکا را در این شهر افتتاح کند.

هنگام ترک محل صدها معترض مصری با تجمع در مسیر عبور خودروهای او و هیأت همراهش به سمت خودروها لنگه کفش، تخم‌مرغ و گوجه فرنگی پرتاب کردند. گوجه‌فرنگی‌ها به چند محافظ برخورد کرد. کلینتون در بیت‌المقدس در پاسخ به خبرنگاران که درباره این واقعه سؤال می‌کردند ابتدا سعی کرد که با شوخی از موضوع بگذرد و گفت:

حیف آن گوجه‌ فرنگی‌های خوب. بعد، از اینکه کسی در این واقعه آسیبی ندیده ابراز خشنودی کرد و در آخر در پاسخی دیپلماتیک گفت: این واقعه نشان داد که در مصر آزادی‌ها بیشتر شده‌است.اما پس‌لرزه‌های سفر کلینتون به مصر به این واقعه و تظاهرات روز قبلش در قاهره علیه آمریکا و اسرائیل محدود نبود. دیروز رسانه‌های مصری از واکنش‌های گسترده احزاب سیاسی مصر به این سفر خبر دادند و نوشتند که نخبگان سیاسی، سکولارها، مذهبی‌ها و خلاصه همه احزاب سیاسی مصر نگران تأثیر آمریکا و مداخلات این کشور در سیاست مصر هستند.

بعضی احزاب مانند حزب آزادی تنها به انتقاد بسنده نکرده و خواستار برگزاری تظاهرات یک میلیون نفری در مقابل سفارت آمریکا در قاهره شده‌‌اند. این در حالی است که کلینتون بعد از مصر به سرزمین‌های اشغالی رفت تا نتیجه مذاکراتش در قاهره با محمد مرسی رئیس‌جمهور و ژنرال طنطاوی رئیس شورای نظامی را به اطلاع مقامات نگران رژیم صهیونیستی برساند. او بعد از دیدار با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، به خبرنگاران گفت: به دوستان اسرائیلی گفتم که بهار عربی را فقط تهدید نبینید بلکه این می‌تواند یک فرصت هم باشد، فرصت نزدیک‌تر شدن ما.

او گفت: در چنین مواقعی است که دوستانی مانند ما باید همفکری کنند، کار کنند و هوشمندانه و خلاقانه و شجاعانه پیش بروند.
این سخنان حرف‌هایی از سر دلداری برای آرام کردن اسرائیلی‌هایی بود که در ماه‌های اخیر مبهوت تحولات جهان عرب و به قدرت رسیدن اسلامگرایان در کشورهای عربی یکی پس از دیگری، بودند.

سفر محمود عباس به مصر

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که این روزها به چند کشور عربی ازجمله عربستان سفر کرده، دیروز برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جدید مصر وارد قاهره شد. در این سفر صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاض المالکی وزیر امور خارجه دولت موقت فلسطین، عزام الاحمد یکی از اعضای جنبش فتح و نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، عباس را همراهی می‌کنند. این نخستین دیدار مرسی با یک مقام فلسطینی بعد از به قدرت رسیدن است.

پیروزی مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر موجی از شادی را درمیان فلسطینیان به‌ویژه در غزه به‌وجود آورد. رهبران حماس گفته‌اند مرسی حتماً محاصره غزه را به‌طور کامل لغو کرده و شرایط جدیدی برای این منطقه تحت محاصره به‌وجود خواهد آورد.مرسی بارها تأکید کرده که مصر جدید حامی فلسطین خواهد بود.

کد خبر 177865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز