همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در در رابطه با اظهارات یکی از مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه آنها موفق شده‌اند در دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای وقفه ایجاد کنند، گفت:

 به صورت جدی در حال بررسی هستیم چنانچه مشخص شود این اظهارات مستند است نشاندهنده دخالت انگلیس در مسائل داخلی ما و ایجاد فتنه انگیزی در منافع ملی ماست که از مسیر حقوقی خود دنبال می شود.

رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: در مسکو قرار بر این شد که ابتدا نشست کارشناسان فنی در استانبول دنبال شود و زمانی که این نشست به جمع‌بندی مناسبی برسد و رویکرد مثبتی داشته باشد پس از آن بین معاونین تیم مذاکره کننده دو طرف نشستی برگزار شود تا ابعاد سیاسی مذاکرات صورت گرفته مورد ارزیابی قرار گیرد و چنانچه جمع‌بندی که در تاریخ 3 مرداد بین دو طرف صورت می‌گیرد جمع‌بندی مثبتی باشد و بتواند دستورکاری را برای ادامه مذاکرات به دنبال خود بیاورد در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم گرفته می‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: پس از آن تماس تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفنی جزییات را با یکدیگر مطرح می‌کنند.

وی گفت:‌ رویکرد ما در مسکو با جزییات تشریح شده است. نقطه نظرات ما درباره پیشنهاد 1+5 به تفصیل ارائه شده است. امیدواریم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونین دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هایی را به جلو بردارند. گام‌هایی که هم در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.

خلاصه اظهارات مهمانپرست به نقل از مهر از این قرار است:

موضوع

اظهار نظر

اعدام اتباع ایرانی در عربستان و ایرانیان زندانی شده در عربستان

  • متاسفانه کشور عربستان تاکنون در این باره همراهی نکرده است و این اقدام قضاوت عمومی ملت ما را برای پاسخگویی مقامات سعودی نسبت به اقدام غیرانسانی که درباره اتباع ما انجام داده‌‌اند بالا می‌برد.
  • امیدواریم مقامات عربستان در اسرع وقت با ارائه ویزا و پاسخ مثبت، اجازه دهند هیات ما وارد این کشور شود و بررسی کنند که این رفتار نادرست به چه دلیل انجام شده و چه پاسخی برای آن دارند تا نسبت به وضعیت سایر ایرانیان گرفتار در عربستان اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

سفر عنان به تهران و میانجیگری ایران در موضوع سوریه

  • تحولات سوریه و منطقه حکم می کند که ما با رایزنی و مشورت بهترین راه حل را برای تحقق مطالبات مشروع مردم با اجازه دادن دولت این کشور برای برداشتن گام های لازم دنبال کنیم.

 

  • ما از ابتدا بر توقف خشونت ها و عدم مداخله کشورها در مسئله داخلی سوریه اصرار داشتیم و همچنین اقدام کشورهایی که سعی می کنند از گروه های مسلح و اقدامات مسلحانه حمایت کنند را مسیر اشتباه می دانیم.
  • شرط تحقق وضعیت مطلوب در سوریه این است که فضای مناسب برای گفتگو بین طرفین ایجاد شود و در این راستا باید اقدامات مسلحانه متوقف شود.
  • ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای نقش انکارناپذیر داشته است و در بحث سوریه نیز همه تلاش خود را تا کنون کرده ایم و آمادگی داریم از ظرفیت های خود استفاده کنیم.
  • امیدواریم خواسته های مخالفین سوریه بدون تحمیل فرمول خارجی مطرح شود.

سرکوب معترضان از سوی عربستان

  • موضع ما شفاف و روشن است، ما در مذاکرات دوجانبه با طرف ها و نیز هر اجلاس یا فرصتی که بتوانیم دیدگاه های خود را در میان می گذاریم و نسبت به اقدامات نادرست تذکر می دهیم، آنها را دعوت به راه درست می کنیم و در این رابطه از ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.
  • برای حل بحران ها رفتار درست و مدبرانه لازم است و هر تصمیم اشتباه در سرکوب مردم وضعیت منطقه را بحرانی تر خواهد کرد.
  • ما از همه اقدامات لازم در دستگاه سیاست خارجی استفاده می کنیم تا وضعیت منطقه به سمت بحران پیش نرود.

افزایش فشار بر شیعیان عربستان

  • بیداری اسلامی یک فضای جدیدی ایجاد کرده است و توصیه ما به کشورها این است به جای سرکوب، خواسته های مشروع و صدای مردم را بشنوند و هر نوع اقدام غیر مسالمت آمیز بحران پیچیده تری ایجاد خواهد کرد.

 

  • امیدواریم مقامات عربستان ضمن شنیدن صدای بخشی از مردم خواسته آنان را دنبال کنند چرا که سرکوب و دستگیری مشکلات را پیچیده تر می کند کما اینکه در بحرین نیز ما شاهدیم متاسفانه مداخلات عربستان ادامه دارد.

سفر صالحی به امارات

  • در این فرصت آقای صالحی دیدارهایی با مقامات اماراتی در رابطه با روابط دو جانبه، همکاری تجاری و وضعیت اقتصادی ایرانیان مقیم امارات داشت و در خصوص تحولات منطقه نیز صحبت شد.

 

مذاکرات آتی معاونان مسئولان مذاکرکننده 1+5

  • طبق توافقی که در مسکو صورت گرفت قرار بر این بود که کارشناسان فنی دو طرف در استانبول مذاکرات را دنبال کنند. بر این اساس در دیدار معاونین تیم مذاکره کننده ابعاد سیاسی مذاکرات ارزیابی می شود و چنانچه جمع بندی مذاکرات 3 مرداد مثبت باشد و بتواند دستور کاری برای ادامه مذاکرات داشته باشد نسبت به تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی تصمیم گرفته می شود و قبل از آن نیز احتمالا تماسی بین آقای جلیلی و خاتم اشتون دنبال خواهد شد.

سفر هیلاری کلینتون به مصر و سرزمین‏های اشغالی

  • بیداری اسلامی آمریکایی ها را نگران کرد. آنها عادت به افرادی داشتند که وابستگی را به استقلال کشورشان ترجیح دهند.
  • بر این اساس آنها همچنان تلاش می کنند دیدگاه های خود را تحمیل کنند که هوشیاری و درایت مقامات سیاسی کشورها و حضور گسترده مردم در صحنه ضامن استقلال کشورها خواهد بود.

اظهارنظر یک مقام انگلیسی مبنی بر اینکه آنها موفق شده اند در دستیابی ایران به سلاح های هسته ای وقفه ایجاد کنند

  • در رابطه با اظهارات برخی مقامات انگلیسی پیرامون فعالیت های هسته ای ایران به صورت جدی در حال بررسی هستیم چنانچه مشخص شود .
  • این اظهارات مستند است نشاندهنده دخالت انگلیس در مسائل داخلی ما و ایجاد فتنه انگیزی در منافع ملی ماست که از مسیر حقوقی خود دنبال می شود.

هدف قرار گرفتن یک قایق در خلیج فارس از سوی ناو آمریکایی

  • برخی رسانه های خارجی شیطنت کردند و گفتند این قایق متعلق به ایران بوده است، موضع شما در این رابطه چیست؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث اولویت منطقه جزو اولویت های نظام ماست و همه توانایی کشورهای منطقه باید برای برقراری امنیت و ثبات به کار گرفته شود.

 

  • اینکه معتقدیم حضور نیروهای خارجی در منطقه عامل بی ثباتی است نشانه هایش را می توان در این نوع اقدامات دید. ما توصیه می کنیم اقدام تحریک کننده انجام نشود و فعالیت هایی که ثبات منطقه را به هم می زند دنبال نکنند.

نسل کشی مسلمانان در میانمار

  • متاسفانه اقدامات ناخوشایندی در میانمار در حال رخ دادن است که منجر به کشته شدن برخی مسلمانان شده است. وزارت خارجه توصیه جدی دارد که دولت میانمار به حقوق اقلیت ها توجه کند چرا که جامعه مسلمانان در میانمار غیر قابل انکار هستند و باید از حقوق خود برخوردار شوند.

 

  • سازمان های بین المللی از جمله سازمان های حقوق بشری و نیز سازمان همکاری اسلامی باید اتفاقات میانمار را بررسی کرده و اقدامی جدی برای توقف اقدامات صورت گرفته در این کشور داشته باشند.
کد خبر 177828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز