دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: سنگ مثانه یکی از انواع سنگ‌های ادراری است که در مثانه تشکیل می‌شود یا سنگ‌هایی است که از کلیه خارج شده و وارد مثانه می‌شود

سنگ مثانه

سنگ مثانه بیشتر در مناطق گرمسیر شیوع دارد و علت آن ادرار غلیظ و کم است که باعث رسوب نمک‌های محلول در ادرار می‌شود. یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد سنگ‌های ادراری کمبود پروتئین در رژیم غذایی است.

رژیم غذایی مملو از هیدروکربن، موجب تولید اسیدوز ادراری می‌شود که موثر در تولید سنگ مثانه است. سنگ‌های مثانه نیز به لحاظ ترکیبات انواع گوناگون دارد. برخی از سنگ‌ها نیز ترکیبات مختلط دارند. شایع‌ترین آنها سنگ‌های با ترکیب اسید اوریک و اکسالات کلسیم است.

بیشتر سنگ‌ها در اطراف یک جسم خارجی تشکیل می‌شوند که در مورد نحوه ورود آنها به مثانه فرضیه‌های گوناگونی وجود دارد اما آنچه مسلم است این است که تولید اکثر این سنگ‌ها از کلیه آغاز می‌شود.

سنگ مثانه در صورت درشت بودن، باعث انسداد گردن مثانه می‌شوند.

اگر سنگ مثانه خارج نشود و مدت زیادی در مثانه بماند موجب عفونت مثانه می‌شود. گاهی اوقات سنگ مثانه در گردن مثانه گیر کرده و باعث حبس ادرار می‌شود.

در اکثر موارد مبتلایان به سنگ مثانه، دچار عفونت ادراری می‌شوند.

عمل جراحی خروج سنگ مثانه

علایم سنگ مثانه

وقتی که سنگ از کلیه‌ها خارج شده و در حالب به طرف پایین حرکت می‌کند، به همان نسبت درد نیز به اندام‌های پایین‌تر مثل کشاله‌های ران‌ها منتقل می‌شود.

وقتی سنگ در مثانه باشد، بیمار در ناحیه بالای آلت احساس درد شدید می‌کند، ادرار بیمار کمرنگ شده و کم کم از مجرا خارج می‌شود. هنگام دفع ادرار نیز بیمار احساس درد و تیر کشیدن در مجرای ادرار می‌کند. گاهی ممکن است سنگ مثانه باعث بند آمدن پیش آب شود.

www.healthoncare.com

کد خبر 177604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز