گروه شهرستان‌ها: به‌دنبال چاپ گزارشی در مورخ 14تیرماه جاری در همین صفحه با عنوان «بی‌مهری مسکن مهر در استان البرز» که در آن به مشکلات‌ پروژه ماهدشت کرج پرداخته شده بود، روابط عمومی اداره کل راه و شهر‌سازی‌ استان البرز جوابیه ای به شرح زیر ارسال کرده است:

با سلام و احترام، بدینوسیله به استحضار می‌رساند نظر به چاپ گزارشی با تیتر بی‌مهری مسکن مهر در استان البرز در تاریخ 14 /4 /91، آمار و نکات اشتباهی مطرح شده است که ضمن تشویش اذهان افکار عمومی موجب زیر سؤال بردن طرح عظیم مسکن مهر در کشور و سیاست کلان دولت خدمتگزار به‌ویژه در استان جدیدالتأسیس و مولود دولت دهم یعنی استان البرز شده است. در ابتدا متذکر می‌شود که حجم واحدها در این استان در مقایسه با آمار ملی یک چهارم نیست بلکه سهم کل استان البرز نهایتا 100هزار واحد است که در مقایسه با رقم دو میلیون و پانصد هزار‌ واحدی مسکن مهر در سطح کشور، نسبت ذکر شده بی‌اساس است. در جای دیگر مقاله اشاره به نبود امکانات در این پروژه‌ها شده است که با توجه به دوره اول افتتاح مسکن مهر استان در اسفند‌ماه سال 90هیچ واحدی بدون امکانات زیر بنایی (اعم از آب، برق، گاز) به متقاضی تحویل نمی‌شود.

همچنین نام صحیح این اداره که مولود ادغام وزارت راه و وزارت مسکن است اداره کل راه و شهرسازی استان البرز است. نکته منفی دیگر عنوان و میان تیتر دیگری است که از خطر زیست‌محیطی مرکز دفن زباله در نزدیکی پروژه نام می‌برد که خاطرنشان می‌شود تا‌کنون این اداره کل هیچ‌گونه هشداری از اداره کل محیط‌زیست که متولی اصلی امر محیط‌زیست در استان البرز است و در جلسات مکرر شورای مسکن استان با حضور استاندار محترم تشکیل می‌گردد مبنی بر خطر زیست‌محیطی دریافت نکرده است و از طرفی تصمیم‌گیری‌های اصلی درخصوص جانمایی پروژه‌های مسکن مهر استان البرز به تصمیمات متولی وقت یعنی سازمان مسکن و شهر‌سازی‌ استان تهران مربوط است و این اداره کل در این زمان مرجع تصمیم‌گیری نبوده است و کلیه ساخت و سازهای انجام‌شده در مسکن مهر براساس پروانه‌های صادره توسط شهرداری‌های مربوطه انجام شده است.

در جایی دیگر به نقل قول متقاضی مسکن مهر اشاره شده است که در عنوان کردن زمان انتظار تحویل واحد خود مبالغه فرموده‌اند.‌ نخستین تاریخ کلنگ‌زنی واحدها بعد از تحویل زمین پروژه از اردیبهشت‌ماه سال‌89 تجاوز نمی‌کند، درحالی‌که زمان انتظار نامبرده چهار سال عنوان شده است. در بحث مبالغه‌آمیز انبوه‌ساز گمنام مقاله هم به آمار بالای انصراف‌ها و تحویل صرف نمای واحدها در افتتاحیه‌ها اشاره کرده‌اند که خاطرنشان می‌شود متقاضیان مسکن مهر استان با توجه به همسایگی پایتخت رو به فزونی است و این استان تنها یک دوره افتتاح واحد با حضور ریاست محترم جمهور داشته است که کلیه 6700 واحد موضوع افتتاح چه در بحث پروژه‌ها و چه آمار مسکن مهر خود مالکین به تمام امکانات زیر‌بنایی مجهز بوده‌اند. در پایان قابل ذکر است پروژه مسکن مهر ماهدشت مجهز به هشت باب مدرسه، دو باب مسجد، تعداد چهار مرکز درمانگاهی در حال ساخت و یک بازارچه محله است که در مهر‌ماه افتتاح خواهد گردید.

پاسخ همشهری: آنچه به‌عنوان آمار اشتباه در جوابیه فوق مورد اشاره قرار گرفته، یعنی ساخت یک چهارم کل واحدهای مسکن مهر در استان البرز دقیقا به نقل از مدیران دولتی وقت ذکر شده است.‌ خبرگزاری ایسنا در اواخر آبان‌ماه‌‌89 به نقل از مجید کیانپور، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی تهران در جلسه معارفه مدیرکل مسکن و شهرسازی استان البرز، چنین گزارش کرده است: یک میلیون واحد در حال ساخت‌وساز است که یک چهارم آن در استان البرز است، به ‌طوری که اداره مسکن و شهرسازی استان به یک ستاد اجرایی و کارگاه شبانه‌روزی ساخت مسکن تبدیل شده است.

از سوی دیگر «زیرساخت» به‌معنای تمام امکانات اعم از آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی است که برای زندگی در یک مجموعه مسکونی نیاز است نه فقط «آب، برق و گاز» که به‌نظر نمی‌رسد این امکانات زیرساختی در واگذاری واحدهای مسکونی مهر در استان البرز آماده شده باشد. متأسفانه به گواه شهود در دور اول افتتاح مسکن مهر که اسفند‌ماه سال گذشته انجام شد، به جز آب، برق و گاز هیچ‌گونه امکانات‌ زیرساختی در آن افتتاح نشده و این امر در جوابیه راه و شهرسازی استان البرز نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

اما آنچه در این گزارش در مورد خطر زیست‌محیطی مرکز دفن زباله جنب پروژه مسکن مهر ماهدشت آمده، به نقل از شهردار کرج ذکر شده که می‌گوید: در زمان انتخاب محل ساخت واحدهای مسکن مهر به این امر که مجتمع در فاصله نزدیک محل دفن زباله حلقه‌دره قرار دارد، کم‌توجهی شده است. ضمن اینکه آنچه در پاسخ اداره‌کل راه و شهرسازی آمده مبرا بودن این اداره‌کل از ماجرای انتخاب محل برای مسکن مهر است و اصل موضوع که خطر زیست محیطی نزدیکی محل دفن زباله‌ها به پروژه مسکن مهر مورد نظر است، همچنان به قوت خود باقی است، حتی اگر مسئولین اداره کل راه و شهرسازی البرز هشداری از اداره کل محیط زیست استان البرز دریافت نکرده باشند.

کد خبر 177594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز