شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کارمندان ‏بخش دولتی در اسپانیا روز ‏جمعه در سومین روز پیاپی ‏اعتراض به تدابیر صرفه‌جویانه ‏دولت به خیابان‌ها ریختند و ‏با پلیس ضد‌شورش درگیر ‏شدند.

معترضان پس از ‏راهیپمایی در خیابان‌های ‏مادرید در برابر مقر حزب ‏مردم که ماریانو راخوی ‏نخست‌وزیر عضو آن است، ‏تجمع کردند. به گزارش ‏الجزیره، تظاهرات‌کنندگان از ‏طرح ریاضت دولت که شامل ‏کاهش حقوق و افزایش مالیات ‏است، خشمگین بودند. اسپانیا ‏اکنون با بیکاری 25درصدی ‏دست و پنجه نرم می‌کند و به ‏طور رسمی دچار رکود است. ‏معترضان همچنین در برابر ‏مقر حزب مخالف کارگران ‏سوسیالیست تجمع کردند، اما ‏پلیس برای جلوگیری از ‏نزدیک شدن آنان به دفتر ‏حزب، با باتوم با آنان درگیر ‏شد و دست کم سه نفر را ‏بازداشت کرد.

معترضان ‏می‌گویند تدابیر صرفه‌جویانه ‏جدید بیش از بانکداران و ‏سیاستمداران که عامل بحران ‏اقتصادی هستند، به مردم ‏عادی آسیب می‌زند. با حرکت ‏تظاهرات‌کنندگان در ‏خیابان‌های مادرید تردد ‏خودروها ساعت‌ها در مرکز ‏پایتخت مختل شده بود. ‏بسیاری از آنان به نشانه ‏حمایت از معدنچیان اعتصابی ‏بلوز سیاه و به نشانه حمایت از ‏آموزگاران مدارس دولتی بلوز ‏سبز به تن کرده بودند و فریاد ‏می‌زدند: کاهش حقوق برای ‏بانکداران، نه برای کارگران. ‏کارکنان شرکت راه‌آهن ‏دولتی رنفه در چند مورد خط ‏آهن مادرید را مسدود کردند، ‏در حالی که کارمندان شبکه ‏تلویزیون دولتی تله‌مادرید ‏بزرگراهی را در بیرون شهر ‏بستند. همچنین در اقدامی ‏نامعمول، چندین مأمور پلیس ‏نیز به جمع معترضان ‏پیوستند.

براساس طرح ‏ماریانو راخوی نخست وزیر، ‏قرار است تا پایان سال 2014، ‏حدود 65میلیارد یورو از ‏کسر بودجه دولت اسپانیا ‏کاسته شود. این کاهش ‏خواسته اتحادیه اروپاست که ‏تحقق آن برای پرداخت کمک ‏اقتصادی به مادرید لازم است. ‏‏16کشور دیگر عضو منطقه ‏یورو اخیراً پرداخت کمک ‏اقتصادی به ارزش 123‏میلیارد دلار را به صنعت ‏بانکداری این کشور تصویب ‏کردند که اعطای اولین قسط ‏آن به مبلغ 37میلیارد دلار ‏در گرو تحقق این تدابیر ‏صرفه‌جویانه است.

مادرید ‏همچنین توانست موافقت ‏کشورهای منطقه یورو را برای ‏دریافت یک سال مهلت بیشتر ‏برای رساندن کسر بودجه به سه ‏درصد تولید ناخالص داخلی ‏کسب کند. با این حال، ‏بسیاری از اتحادیه‌های ‏کارگری و کارمندی اسپانیا از ‏اعضای خود خواسته‌اند در ‏شهریور‌ماه آماده برپایی ‏اعتصاب سراسری شوند. ‏اسپانیا چهارمین قطب ‏اقتصاد اروپاست که در ‏ماه‌های اخیر به‌طور ‏جدی‌تر درگیر بحران مالی ‏و اقتصادی شده‌ و ممکن است ‏سرنوشتی به‌مراتب بدتر از ‏یونان داشته باشد. ‏

کد خبر 177403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز