شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: چندی پیش روزنامه همشهری گزارشی درباره افزودنی‌های غیرمجاز و مضر به شیر منتشر کرد.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولیدکننده شیر گفته بود که دلالان شیر‌های جمع‌آوری از دامداران خرد، وقتی دیر‌تر از حد معمول به کارخانه می‌رسند کمی مانده به کارخانه موادی غیر مجاز به شیر اضافه می‌کنند. این مواد اسیدیته شیر را کاهش داده و در برخی موارد کارخانه‌های شیر، متوجه ماده غیرمجاز در شیر نمی‌شوند.

اگر هم آزمایش‌های دقیق ماده غیرمجاز را نشان بدهد و از خریدن شیر خودداری کنند، دلالان بدون اینکه ناراحت شوند راهی کارخانه‌های تولید انواع پنیر می‌شوند. در آنجا به‌دلیل فرایند تخمیر محصولات، ماده افزوده شده به چشم نمی‌آید، ولی 20روز پس از تولید، محصول زیر زبان مصرف‌کنندگان رفته و کم‌کم عوارض خود را در بدن‌ آنها نشان می‌دهد.

راه‌حل دیگری که فروشندگان شیر‌های فاسد شده به‌کار می‌برند این است که شیر‌های غیر مجاز را به شهروندان می‌فروشند. فله‌فروشی در اطراف تهران رواج دارد. خریداران این شیر‌ها به خیال اینکه شیر‌های طبیعی و سالمی به‌دست می‌آورند، مشتری این دامداری‌ها می‌شوند غافل از اینکه بر این شیر‌ها نظارتی نمی‌شود و ممکن است بیماری‌هایی مانند تب مالت را نیز منتقل کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی چندی پیش به مردم هشدار داد و گفت: شیر‌های فله‌ای سلامت مردم را به‌شدت تهدید می‌کند. محمدرضا اسماعیلی گفت: شیرهای موجود در دامداری‌ها ممکن است به دلایلی مانند بیماری تب مالت یا برخی مشکلات دیگر، در کارخانه‌های صنایع لبنی پذیرفته نشوند اما این شیرها گاهی اوقات به‌صورت فله‌ای در مغازه‌ها عرضه می‌شوند و مردم هم به گمان اینکه این شیرها تازه و طبیعی هستند آنها را می‌خرند.

چون در دامداری‌ها تجهیزات پاستوریزاسیون و دستگاه‌های خنک‌کننده وجود ندارد، به این شیرها مواد قلیایی اضافه می‌کنند تا دیرتر فاسد شود.وی افزود: متأسفانه دامدارها از این شرایط نامساعد بازار استفاده می‌کنند. آنها در درجه اول ترجیح می‌دهند شیر خود را به کارخانه‌های تولید شیرخشک بفروشند چون این کارخانه‌ها شیر را به بهای بالاتری می‌خرند. بعد از آن هم فروش آزاد و فله‌ای شیر برایشان راحت‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.

دست‌اندرکاران تولید شیر دلایل مختلفی را برای تخلف در حوزه شیر ارائه می‌کنند. برخی معتقدند که آشفتگی در زمینه اختصاص یارانه‌های شیر، درنهایت باعث شده که فروش شیر به بالاترین قیمت، فدای سلامتی شهروندان در درازمدت شود. عده‌‌ای دیگر نیز معتقد‌ند که نظارتی بر دامداران متفرقه وجود ندارد.

البته خبر وجود مواد غیر مجازدر شیر را مسئولان وزارت بهداشت تکذیب می‌کنند. آنها این موضوع را شایعه‌ای می‌دانند که هر چند وقت یک‌بار افرادی برای تشویش اذهان عمومی خبرهایی را مبنی بر آلودگی مواد غذایی یا آب به مواد مختلف عنوان می‌کنند؛ البته تمام شیر‌های موجود در بازار که دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت هستند از وجود هرگونه آلودگی به مواد غیر مجاز مبرا هستند و مردم با خیال راحت می‌توانند از این نوع شیر‌ها استفاده کنند.

کد خبر 177374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز