همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در مراسم افتتاحیه اولین همایش مدیریت جهادی با بیان اینکه مدیریت جهادی امروز به عنوان یک مکتب ضرورتی برای نشان دادن کارآمدی کشور است، گفت: حلقه مفقوده امروز نظام اسلامی، مدیریت جهادی است.

به گزارش همشهری آنلاین اولین همایش مدیریت جهادی با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام حسین (ع) و به همت موسسه مدیران جوان پویا برگزار شد. این همایش با محورهای «مدل‌ها، ابزار‌ها و مکانیزم‌های اشاعه و توسعه مدیریت جهادی»، «مدیریت علمی و مدیریت جهادی»، «اسناد فرادست ملی و مدیریت جهادی» و «نقش مدیریت جهادی در چشم انداز ۱۴۰۴ ایران اسلامی» به مدت دو روز در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

همایش مدیریت جهادی با نگاه به تولید ملی

ذبیح الله زارع دبیر اجرایی اولین همایش مدیریت جهادی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: با ورود انقلاب به دهه چهارم، ضرورت نگاه به توسعه کشور بیشتر احساس می‌شود چرا که این دهه، دهه پیشرفت و عدالت نام گرفته است.

وی با اشاره به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار داشت: مدیران کشور باید با نگاه جهادی هر چه بیشتر بر تولید ملی تاکید داشته باشند.

زارع به تشکیل دبیرخانه همایش مدیریت جهادی در بهمن ماه گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری این همایش با حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، حوزوی و دانشگاهی میسر شد و امید است فرصتی برای پیوند میان عرصه دانش و دستگاه‌های اجرایی با محور مدیریت جهادی ایجاد شود.

ضرورت نهادینه‌سازی مدیریت جهادی

مجتبی رجب بیگی دبیر علمی همایش مدیریت جهادی هدف از برگزاری این همایش را نهادینه‌سازی مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است تا در این همایش نظریه‌پردازی در حوزه مدیریت جهادی صورت گیرد.

وی افزود: بررسی مولفه‌های مدیریت جهادی، روش‌های اجرایی رویکرد جهادی و بررسی الگوی ساختاری مناسب برای به کارگیری مدیریت جهادی از دیگر اهداف برگزاری همایش مدیریت جهادی است.

دبیر علمی همایش مدیریت جهادی گفت: هر چه ارتباط بین نهادهای اجرایی و بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی بیشتر باشد، همسویی بیشتر و در ‌‌نهایت اهداف مدیریت جهادی بیشتر محقق می‌شود.

رجب بیگی در پایان پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی مدیریت جهادی را مطرح کرد و گفت: این جشنواره باید بر پایه شاخص‌های آرمان گرایی و کرامت انسانی، مدیران بر‌تر جهادی را انتخاب و از آن‌ها تقدیر کند.

خاستگاه مدیریت جهادی، فطرت انسانها است

آیت‌الله عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در مراسم افتتاحیه همایش مدیریت جهادی با بیان اینکه فرهنگ و مدیریت جهادی حقیقتی است که ریشه در وحی دارد، گفت: خاستگاه فرهنگ مدیریت جهادی بعد از وحی، فطرت و خلقت و طبیعت پاک انسانی است.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فرهنگ جهادی اظهار داشت: کسانی که فرهنگ جهادی دارند هم کار جهادی می‌کنند و هم اینکه مدیریت جهادی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مدیریت جهادی مبتنی بر روایات و آیات الهی است، تاکید کرد: مدیر جهادی باید در تمام دشواری‌ها حضور داشته باشد و سهم بیشتری از سختی‌ها را به خود اختصاص دهد.

توجه مدیریت جهادی به اهداف والای انسانی

رضا روستا آزاد رییس دانشگاه صنعتی شریف در سخنرانی خود در مراسم آغازین همایش مدیریت جهادی بحثی را پیرامون مدیریت و توکل مطرح کرد و گفت: وجه افتراق مدیریت علمی غربی با مدیریت جهادی، در مقوله توکل است بطوری‌که مدیر جهادی بعد از سنجش امکان‌های عمل، به خدا توکل می‌کند و گام در مسیر می‌گذارد.

وی به مشکلات کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مسئله کشور نه سرمایه، نه تکنولوژی، نه تجهیزات و نه نیروی انسانی است بلکه مشکل حال حاضر کشور را می‌توان در مدیریت جستجو کرد.

روستا آزاد تعیین هدف مطلوب را از بدیهیات حوزه مدیریت عنوان کرد و افزود: تببین این هدف، تبیین وضع موجود، طراحی نقشه راه، امکان سنجی و ارزیابی هزینه-فایده از شاخص‌های بدیهی در مدیریت است.

وی ادامه داد: برخی از شاخص‌های تئوری‌های مدیریتی غربی در مدیریت جهادی زیر سوال می‌رود، به طوری که مدیران جهادی گاهی منافع صرفا اقتصادی را در اولویت‌های بعدی سازمان قرار می‌دهند و اهداف والای انسانی و ارزش‌های الهی را معیار موفقیت خود می‌دانند.

عقلانیت پیش‌شرط مدیریت جهادی است

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه همایش مدیریت جهادی با اشاره به دهه چهارم انقلاب و ضرورت نگاه به پیشرفت و عدالت گفت: امروز انقلاب اسلامی باید برای دیگر کشورهای منطقه الگو باشد.

وی توجه به مولفه‌های مدیریت جهادی را الزامی برای شرایط فعلی کشور دانست و اظهار داشت: بحث زمان، اقتصاد و تشخیص اولویت‌ها به روش‌های ثبوتی در مدیریت جهادی باید در دستور کار مدیران کشور قرار گیرد.

قالیباف ضمن تاکید بر بحث توکل و صبر در همه عرصه‌های مدیریتی کشور، تاکید کرد: بزرگان انقلاب نظیر امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی نشان دادند که در کنار صبر و توکل باید عقلانیت نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: در مدیریت جهادی هر اندازه که بر صبر و توکل توجه می‌شود باید بیش از آن بر عقلانیت و معنویت تاکید شود، اگر عقلانیت مغفول بماند دیگر توکل و صبر معنا ندارد.

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: مدیریت جهادی امروز به عنوان یک مکتب، ضرورتی برای نشان دادن کارآمدی کشور است.

وی تعالی و تولید را دو رسالت مدیریت جهادی عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین نقشی که مدیریت جهادی ایفا می‌کند، تعادل و توازن بین تعالی و تولید در صحنه اجتماع است.

قالیباف به ویژگی‌های مدیر جهادی اشاره کرد و گفت: مدیر جهادی باید خودش را در مرکز سختی‌ها و گرفتاری‌ها قرار دهد و این گرانیگاه مدیریت جهادی است.

در این همایش دو روزه نشست‌های تخصصی با محورهای «فرهنگ، مدیریت اسلامی و مدیریت جهادی»، «مدیریت علمی، تولید ملی و مدیریت جهادی»، «مدیریت دولتی و مدیریت جهادی» و میزگرد تخصصی «چالش‌های بومی‌سازی مدیریت» با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاه برگزار شد؛ همچنین در روز پایانی این همایش پروفسور سید مهدی الوانی چهره ماندگار مدیریت کشور با موضوع «مدیریت در عصر پیچیدگی» سخنرانی کرد.

کد خبر 177305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز