همشهری آنلاین: مقامات پاکستانی می‌گویند ممنوع کردن واکسیناسیون فلج اطفال بوسیله طالبان 240000 کودک در ایالت مرزی شمال غربی این کشور را در معرض خطر بیماری قرار داده است.

polio

به گزارش خبرگزاری فرانسه طالبان محلی و جنگ سالار پاکستانی حافظ گل بهادر که پیروان‌شان در حال جنگ با نیروهای غربی در افغانستان هستند، در اعتراض به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، واکسیناسیون فلج اطفال را در منطقه قبیله‌ای شمال غربی وزیرستان پاکستان ممنوع کرده‌اند.

آنان برنامه واکسیناسیون را که قرار است از روز دوشنبه شروع شود، به عنوان پوششی برای خرابکاری در این منطقه محکوم می‌کنند.

مقامات پاکستانی می‌گویند که تهدیدهای از طالبان محلی دریافت کرده‌اند و نگران هستند که انجام برنامه واکسیناسیون در این مناطق جان کارکنان بهداشتی را به خطر اندازد.

فواد خان، رئیس خدمات بهداشتی در این کمربند مرزی تحت سلطه طالبان می‌گوید دست کم 160000 کودک در وزیرستان شمالی و 80000 کودک در وزیرستان جنوبی در صورت عدم انجام برنامه واکسیناسیون در معرض شیوع بیماری قرار خواهند گرفت.

از طرف دیگر یک مقام امنیتی پاکستان گفت ریش‌سفیدان قبائل روز دوشنبه درباره چگونگی اجرای برنامه واکسیناسیون مشورت خواهند کرد.

جورنال پزشکی لنست می‌گوید مشکلات واکسیناسیون در پاکستان در سال گذشته باعث شد این کشور بیشترین میزان موارد ابتلا به فلج اطفال در طول یک دهه، 198 مورد، در مقایسه با 140 مورد در سال 2010 را داشته باشد.

فلج اطفال هنوز در بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و نیجریه به صورت یک بیماری آندمیک (بومی) باقی مانده است.

این بیماری ویروسی به شدت واگیردار عمدتا کودکان زیر پنج سال را گرفتار می‌کنند و می‌تواند در طول چند ساعت به فلج شدن آنها بینجامد. این بیماری در مواردی مرگبار هم هست.

کد خبر 177282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز