همشهری‌آنلاین: خبر اولیه ما درباره حادثه مرگبار آلپ این‌گونه آغاز شد: ابتدا اعلام شد 6 کشته؛ اما حالاشمار قربانیان سقوط بهمن در کوه‌های فرانسه به ۹ نفر رسیده است... جزیئیات بیشتر در این باره

more  خبر اولیه: بهمن در کوه‌های فرانسه ۹ قربانی گرفت

صبح پنجشنبه 28 کوهنورد در گروه‌های مختلف در ارتفاع چهار هزار متری قله‌های رشته کوه مون بلان (Mont Blanc)  فرانسه بودند که بهمن در کوه مون مودی (Mont Maudit) سقوط کرد. مون مودی در زبان فرانسه به معنی «کوه نفرین شده» است.

یورو نیوز در گزارش خود می‌گوید محل سقوط بهمن، مسیر مورد علاقه گردشگران تابستانی برای صعود به قله مون بلان، بلندترین قله اروپا، است.

حادثه کجا رخ داد؟

Mont Blanc avalanche

حادثه چطور رخ داد؟

Mont Blanc avalanche

یکی از راهنمایان کوهنوردان در شامونی می‌گوید: «من با این مسیر آشنا هستم. این دومین مسیر مورد علاقه کوهنوردان در مون بلان است و خطرات خاص خودش را هم دارد. مثل همه مسیرهای دیگر»

راهنمای دیگری می‌گوید: «پیشاپیش کوهنوردان راهنماهای باتجربه‌ای حضور داشتند. حادثه واقعا تلخی بود. من فقط می‌توانم بگویم که این افراد در زمان بد، دچار مکان بدی شده بودند. من یکی از راهنمایان کوهنوردان را دیدم که فرانسوی بود و کتفش در رفته بود. باد شدید هم او را به این طرف و آن طرف می‌برد.»

این بهمن در نزدیکی پیست اسکی شامونی سقوط کرد و جان سه بریتانیایی، سه آلمانی، دو اسپانیایی و یک سوئیسی را گرفت.

مقام‌های فرانسوی این حادثه را مرگبارترین حادثه سقوط بهمن در سالهای اخیر توصیف کرده‌اند.

سقوط بهمن در کوه‌های آلپ در تابستان اتفاق عجیبی است. اما به عقیده کارشناسان در مسیرهایی که توده‌های برف و یخ وجود دارد حتی حرکت کوهنوردان می‌تواند باعث حرکت توده برف و آغازگر سقوط بهمن شود.

خبرنگار یورونیوز از کوهپایه های آلپ می‌گوید: سوالی که باقی مانده این است که چطور این اتفاق رخ داد؟ مسیر عادی به طرف مون بلان در ارتفاع 3600 متری چندان دشوار نیست. سطح دشواری آن متوسط است و صدها گردشگر آن را پشت سر می‌گذارند. چرا که به مهارت ویژه‌ای نیاز ندارد. صعود اصلی معمولا روز بعد در مون مودی آغاز می‌شود. یعنی هزار متر بالاتر و همان جایی که این اتفاق تلخ افتاد و جان چندین نفر را گرفت.»

کد خبر 177219
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز