چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسپانیا دیروز طرح ریاضت اقتصادی را با هدف کاهش 65میلیارد یورو از کسر بودجه کشور تا سال 2104اعلام کرد.

این اقدام شرط اتحادیه اروپا برای کمک مالی به اسپانیاست. اسپانیا چهارمین قطب قدرتمند اقتصاد اروپا، با بحران بی‌سابقه مالی و اقتصادی روبه‌روست که می‌تواند سرنوشت این کشور را به سرنوشت یونان تبدیل کند.همزمان با اعلام این طرح‌ها موج جدیدی از اعتراض‌های مردم، کارگران و کارمندان به اوضاع اقتصادی در اسپانیا آغاز شد.

به گزارش رویترز، ماریانو راخوی نخست‌وزیر که عضو ائتلاف راست میانه حزب مردم است، دیروز در مجلس حاضر شد و درباره جزئیات طرح صرفه‌جویی صحبت کرد. وی پیشنهاد کرد که مالیات بر ارزش افزوده با سه درصد افزایش به 21درصد برسد. راخوی همچنین درباره کاهش حقوق بیکاری و دستمزد کارمندان دولت سخن گفت.

مخالفان وی در خلال سخنرانی با سوت و هیاهو، مخالفت خود را با تدابیر پیشنهادی نشان دادند. راخوی گفت که این اقدامات خوشایند نیست، اما ضروری است. وی افزود: هزینه‌های ما ده‌ها میلیارد یورو بیش از درآمدمان است. بخشی دیگر از این طرح شامل افزایش مالیات انرژی، برنامه خصوصی‌سازی بندرها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن و لغو معافیت‌های مالیاتی است.

با این حال، حقوق بازنشستگان در این طرح دستخوش کاهش نشده است که البته این یکی از وعده‌های انتخاباتی راخوی بود. در این طرح صرفه‌جویانه، بار مالیاتی از مالیات‌ مستقیم بر نیروی کار و درآمد به مالیات بر مصرف منتقل شده است. راخوی خاطرنشان کرد: ما در مقطع خطیری زندگی می‌کنیم که آینده خانواده‌های ما، جوانان ما، رفاه اجتماعی ما و تمام امیدهای ما را تعیین خواهد کرد. این واقعیت است. باید از این نابسامانی خلاص شویم و باید هر چه زودتر این کار را بکنیم.

کمک اروپا به اسپانیا

راخوی طرح ریاضت دولت را یک روز پس از آن اعلام کرد که اتحادیه اروپا با کمک به بانک‌های اسپانیا موافقت کرد. 16کشور دیگر عضو منطقه یورو می‌خواهند کمک مالی به ارزش حدود 130میلیارد دلار در اختیار مادرید بگذارند. بانک‌های اسپانیا با آغاز بحران جهانی اقتصاد در سال 2008و کاهش ارزش شدید بازار ملک در این کشور دچار مشکل شدند، زیرا وام‌گیرندگان از بازپرداخت بدهی‌های خود ناتوان شدند.

کسر بودجه بالا و بانک‌های ورشکسته اکنون عمده نگرانی اتحادیه اروپا درباره اسپانیاست. اکنون این بیم وجود دارد که دولت اسپانیا مانند دولت‌های یونان، پرتغال و ایرلند به کمک مالی نیاز پیدا کند. بهره بدهی‌های مادرید در ماه‌های اخیر بالا رفته و حالا بهره اوراق قرضه10ساله دولتی به حد هفت درصد رسیده است که در بلندمدت پایدار نخواهد بود. راخوی از آذر‌ماه پارسال که به قدرت رسیده اقدامات سختگیرانه‌ای را برای اصلاح امور کار و مالی در پیش گرفته است. حدود پنج سال از آغاز رکود اقتصادی اسپانیا می‌گذرد و میزان بیکاری به24.4درصد رسیده است. با کاهش درآمد مالیاتی، مقامات کشور تقلا می‌کنند کسر بودجه را به اندازه‌ای که با اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند، کاهش دهند.

اعتراض‌ها به صرفه‌جویی

در این حال، کارشناسان نسبت به بالا گرفتن دامنه اعتراض‌های اجتماعی به تدابیر ریاضت‌آمیز دولت هشدار می‌دهند. به گزارش الجزیره، گروهی از معدنچیان اسپانیایی که از کاهش یارانه پرداختی دولت به این بخش ناراضی هستند، پس از حدود سه هفته پیاده‌روی همزمان با حضور راخوی در مجلس، به مادرید رسیدند.

حدود 160معدنچی مسیر 400کیلومتری از مناطق شمالی به مادرید و 40نفر دیگر مسیر مشابهی را از شمال شرق کشور پیمودند و سه‌شنبه شب به پایتخت رسیدند. آنان درحالی‌که چراغ کلاه‌های ایمنی خود را روشن کرده‌ بودند، به سوی میدان پورتا دل سول که معروف‌ترین میدان مادرید است، حرکت کردند.

در مسیر راهپیمایی هزاران نفر از معترضان به آنان پیوستند. دولت می‌گوید صنعت معدن سود اندکی برای اقتصاد دارد و نمی‌توان یارانه زیادی به آن اختصاص داد؛ به همین علت، دولت از یارانه معادن زغال سنگ63درصد کاسته است. در اسپانیا حدود هشت تا 9هزار نفر معدنچی وجود دارد که درآمد متوسط آنان ماهانه 1500دلار است.

کد خبر 177148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز