چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «پیتر اوتول»، بازیگر سرشناس انگلیسی در سن 80 سالگی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

بازیگر سینمای جهان

به گزارش ایسنا، «پیتر اوتول»، بازیگر هالیوودی که هشت نامزدی اسکار و کسب سه جایزه‌ گلدن گلوب از جمله افتخارات سینمایی اوست، در سن 80 سالگی از دنیای سینما خداحافظی کرد.

«پیتر اوتول» روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد: دنیای سینما از لحاظ احساسی و مالی من را ارضا کرده است و موجب آشنایی من با شخصیت‌ها و کمپانی‌های خوب و سهیم شدن در شکست و موفقیت آن‌ها شده است.

معتقدم هرچیز پایانی دارد و وقت آن است که من نیز با حرفه بازیگری وداع بگویم.

«اوتول» 50 سال پیش با بازی در فیلم «لاورنس عربستان» به اوج شهرت رسید. فیلمی که هفت جایزه‌ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای «دیوید لین» به ارمغان آورد.

این سینماگر سالمند با بازیگری در نقش یک ماجراجوی انگلیسی اولین نامزدی اسکار خود را تجربه کرد و پس از آن مسیر اسکار برای او باز شد و هفت بار دیگر نیز توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر شود.

پس از اولین نامزدی اسکار در سال 1964، فیلم‌های «شیر در زمستان» در سال 1968، «خداحافظ آقای چیپس» در 1972، «طبقه‌ حاکم» در 1980، «بدلکار» و «سال مورد علاقه من» در سال 1982 نیز نامزدی جایزه اسکار را برای «اوتول» به همراه داشتند.

«اوتول» پس از خدمت در نیروی دریایی و تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک لندن، وارد عرصه‌ بازیگری شد و در اولین حضور موفق به عنوان نقش اصلی در نمایش «هملت» و «تاجر ونیزی» ظاهر شد.

وی در سال 2003 و در سن 70 سالگی جایزه‌ افتخاری اسکار را دریافت کرد.

این جایزه به بازیگران و فیلمسازان مورد تحسین که موفق به کسب جایزه اسکار نشده‌اند اهدا می‌شود.

جایزه‌ اسکار افتخاری 20 سال پس از آخرین نامزدی اسکار برای فیلم «سال مورد علاقه‌ من» به او رسید؛ زمانی که احتمال اینکه «اوتول» بتواند دوباره نامزد جایزه اسکار شود بسیار کم بود.

«اوتول» با فرستادن نامه‌ای به آکادمی اسکار جایزه‌ افتخاری اسکار را رد کرد که تا رسیدن او به سن 80 سالگی به او تعلق نگرفته بود.

وی در سال 2006 آخرین نامزدی اسکار را نیز برای بازی در فیلم «ونوس» کسب کرد، اما متاسفانه «اوتول» دوباره نتوانست جایزه اسکار را کسب کند و جایزه به «فارست ویتاکر» برای فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» رسید.

اما «اتول» همچنان به خاطر دریافت اسکار افتخاری در هالیوود مورد احترام است.

«اوتول» در مراسم اسکار در سال 2006 به حضار گفت: من اسکار خودم را دارم که تا لحظه مرگ با من است.

از افتخارات سینمایی «پیتر اوتول» می‌توان به جایزه بفتا در سال 1963، چهار جایزه‌ی دیوید دوناتلو معروف به اسکار سینمای ایتالیا و سه جایزه گلدن گلوب اشاره کرد.

کد خبر 177067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز