گروه بین‌الملل: نمایندگان پارلمان مصر دیروز در اقدامی که به‌چالش‌کشیدن مستقیم نظامیان این کشور به‌حساب می‌آید، با وجود رأی دادگاه قانون اساسی، تشکیل جلسه دادند تا دور جدیدی از تقابل نهادهای قدرت در این کشور رقم بخورد.

درحالی‌که دادگاه قانون اساسی مصر، روز دوشنبه با تشکیل جلسه‌ای اضطراری دستور محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر برای تشکیل جلسه پارلمان این کشور را رد کرده بود و با وجود هشدار شورای‌عالی نظامی، روز گذشته نمایندگان با پاسخ مثبت به دعوت سعد الکتاتنی، رئیس پارلمان، جلسه خود را برگزار کردند.

با وجود اینکه این جلسه بیشتر از چند دقیقه طول نکشید اما بسیاری آن را نماد مهمی از بالاگرفتن تقابل میان طرفداران رئیس‌جمهور مصر و نظامیان این کشور قلمداد کرده‌اند. در این جلسه کوتاه، نمایندگان طرح پیشنهادی سعد الکتاتنی برای درخواست فرجام‌خواهی درباره حکم اخیر دادگاه قانون‌اساسی را تصویب کردند.

سعد الکتاتنی در این جلسه اعلام کرد که پارلمان این کشور به‌دنبال تقابل با دستگاه قضایی نیست و برای یافتن مکانیسمی قانونی برای مواجهه با این موضوع در عین احترام به رأی دادگاه، تلاش می‌کند. وی گفت: مجلس شعب، به احکام قضایی احترام می‌گذارد اما سازوکار اجرای آنها را براساس اصل تفکیک قوا بررسی می‌کند.

دادگاه قانون‌اساسی مصر که یک‌ماه پیش حکم انحلال پارلمان این کشور را صادر کرده بود، دوشنبه شب دستور رئیس‌جمهور مصر برای تشکیل جلسه پارلمان را سرکشی در مقابل حاکمیت قانون خواند و اجرای حکم این دادگاه را الزامی دانست. شورای نظامی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برخلاف دستور محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر برای بازگشایی مجلس، حکم انحلال این مجلس همچنان لازم‌الاجراست.

مرسی روز یکشنبه طی فرمانی خواستار بازگشایی مجلس شد و دستور داد که مجلس تا انتخابات بعدی و تشکیل مجلس جدید به‌کار خود ادامه دهد. دادگاه قانون اساسی مصر یک‌ماه پیش حکم داده‌بود که به‌دلیل عدم‌رعایت قانون در اختصاص یک‌سوم کرسی‌های پارلمان به نمایندگان مستقل، پارلمان منحل شود.

اخوان‌المسلمین که ۴۶درصد کرسی‌های پارلمان را در نخستین انتخابات دموکراتیک مصر پس از سرنگونی رژیم مبارک به‌دست آورده اعلام کرده است که طرفدارانش در حمایت از تصمیم رئیس‌جمهور در تظاهرات میلیونی حضور پیدا خواهند کرد. مقام‌های اخوان‌المسلمین تأکید کرده‌اند که برخلاف ادعای دادگاه قانون اساسی، این نظامیان هستند که با انحلال مجلس و تلاش برای افزایش قدرت خود به قانون احترام نمی‌گذارند.

نیویورک‌تایمز گزارش داده است که نمایندگان برای تشکیل جلسه خود روز گذشته با مانعی مواجه نشدند. این در حالی است که پیش از اعلام پیروزی محمد مرسی و با حکم دادگاه قانون اساسی نظامیان با استقرار در مقابل ساختمان پارلمان مانع از ورود نمایندگان شده بودند. تقابل محمد مرسی و نظامیان این کشور در حالی جدی شده که قرار است وی امروز در نخستین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور مصر راهی عربستان سعودی شود.

مرسی به‌دنبال همبستگی اعراب

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در آستانه سفر به عربستان سعودی اعلام کرد که از هر نوع تلاش برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های کشورهای عربی حمایت می‌کند.این درحالی‌است که یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این سفر و شاید انگیزه اصلی ‌آن، کمک‌های میلیونی عربستان به مصر در گذشته و آینده است. گفته می شود که در بودجه دولت مصر که با مشکلات اقتصادی روبه‌رواست، سرفصلی با عنوان کمک مالی عربستان گنجانده‌شده‌است.

 

کد خبر 177033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز