در پی درج خبر « خطر حذف پناهگاه حیات وحش از فهرست مناطق چهارگانه» اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران جوابیه‌ای مبنی بر تکذیب همکاری این اداره با مسابقه مذکور ارسال کرده است. متن جوابیه بدین قرار است:

احترما در پی خبر منتشره در آن روزنامه محترم به شماره 5729 مورخ یکشنبه 18تیرماه1391 تحت عنوان «خطر حذف پناهگاه حیات‌وحش از فهرست مناطق چهارگانه» ضمن تکذیب هرگونه همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در برگزاری مسابقه تالاب نوردی و مشارکت در آن و صدور مجوز جهت انجام مسابقه مزبور، توضیحات مشروح ذیل در مقام پاسخ به خبر منتشره جهت استحضار ارسال، لذا ترتیبی اتخاذ شود که در اجرای ماده23 از قانون مطبوعات(فصل ششم) پاسخ مزبور در شماره بعدی روزنامه جهت تنویر افکارعمومی و آگاهی قاطبه مردم شریف در راستای رفع نگرانی‌های ایجاد شده و تبیین سیاست اجرایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفظ پناهگاه حیات‌وحش میانکاله درج شود.

مسابقه تالاب نوردی با تصدی اداره ورزش و جوانان شهرستان بهشهر در تاریخ 91.4.16 در خارج از محدوده تالاب میانکاله و در فاصله 1.5کیلومتری از آن با حضور تعداد محدودی از ورزشکاران (حدود38نفر از کل جمعیت 130نفری) در حالی انجام پذیرفت که نه تنها هیچ‌گونه مجوزی از سوی مجموعه محیط‌زیست در راستای برگزاری مسابقه در محدوده پناهگاه صادر نشد، بلکه به محض اطلاع از برگزاری آن و امکان ورود ورزشکاران به داخل تالاب،

بلافاصله مأموران اجرایی محیط‌زیست از شهرستان‌های ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه به همراه یگان حفافظت محیط‌زیست به محل اعزام و با مسدود کردن مبادی ورودی پناهگاه و اعمال تدابیر حفاظتی شدید، مانع از ورود ورزشکاران به تالاب شده و در نهایت مسابقه مزبور با حضور عده فوق به شیوه مذکور انجام شد. لذا ضمن اعلام نفی هرگونه همکاری این اداره کل و واحد تابعه در شهرستان بهشهر در برگزاری مسابقه، تذکر لازم به اداره ورزش و جوانان از جهت پاسخ به چرایی درج مشارکت اداره کل محیط‌زیست در بنرهای تبلیغاتی، به‌رغم مخالفت‌های به عمل آمده داده شد که مراتب تحت پیگیری است.

همچنین شایان ذکر است صیانت از پناهگاه حیات وحش میانکاله جزو وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط‌زیست، آن هم مبتنی بر معیارهای لازم زیستی بوده و به منظور نگهداشت این زیست بوم از هر اقدامی که مغایر با سیاست‌های حفاظتی و خلاف ضوابط و معیارهای تعریف شده زیستی باشد به هر نحو ممکنه اکیدا خودداری می‌شود. بدیهی است درج اخباری بی‌اساسی از این دست و به صرف شنیده‌ها آن هم از منابع غیر موثق(دید‌بان میانکاله) و از سوی آقای دکتر کهرم که در تاریخ 91.4.16 در جشن تیرگان و گرامیداشت روز ملی شدن اثر طبیعی دماوند که در دانشگاه پیام‌نور شهر رینه لاریجان عنوان شده است نتیجه‌ای جز ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی نسبت به آینده این زیست بوم منحصر به فرد نخواهد داشت.

توضیح همشهری: اداره کل محیط زیست مازندران در حالی همکاری با مسابقه تالاب نوردی در تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله را تکذیب می‌کند که روی تمام بنرهای تبلیغاتی مرتبط با این مسابقه ، نام این اداره چاپ شده و به معرض نمایش عموم گذاشته شده بود.

انتظار این بود که این اداره بنا بر مسئولیتی که دارد پیش از برگزاری مسابقه و به محض نصب بنرها با موضعگیری بموقع و قاطعانه نسبت به استفاده ابزاری از نام محیط زیست اعتراض می‌کرد. در عین حال، جای خوشبختی است که درج خبر مربوط به این مسابقه سبب شد تا اداره محیط ‌زیست مازندران، هر گونه همکاری و مشارکت درمسابقه تالاب نوردی و صدور مجوز برای انجام این مسابقه را تکذیب کند.

همانطور که پیش از این هم بارها اعلام کرده‌ایم گروه محیط زیست همشهری بنا به رسالتی که دارد نمی‌تواند نسبت به تخریب‌ها و عوامل تهدید کننده محیط‌زیست بی‌تفاوت باشد. برگزاری مسابقاتی از این دست نیز در شمار عوامل تهدید کننده محسوب می‌شود، به‌ویژه آنکه این مسابقه برای دومین سال متوالی است که در زون حساس حفاظتی میانکاله برگزار می شود و بیم آن می رود که به روندی عادی تبدیل شود.

خطر حذف پناهگاه حیات وحش از فهرست مناطق چهارگانه

 

کد خبر 177016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز