همشهری‌آنلاین: دوستان گفتند جلسه نقد و بررسی آلبوم تازه‌ام را می‌خواهند برگزار کنند و من موافقت کردم، وگرنه برای جلسه تقدیر و تشویق به گمانم هنوز هستند بزرگانی که شایسته‌تر و بهتر از من هستند برای تجلیل و صف آنها هم طولانی است و الان نوبت به ما نمی‌رسد و من هم آدمی نیستم که بخواهم توی صف بزنم.

 این گفته‌های دکتر سید عبدالحسین مختاباد است در مراسمی که در دوشنبه   19 تیر در محل پرتال امام خمینی(ره) برگزار شد.

مختاباد همچنین از دست اندرکاران دفتر نشر آثار امام قدردانی کرد که به او اختیاری تام دادند که از شعارزدگی هایی که در کارهای سفارشی برخی نهادها وجود دارد بپرهیزد و همین به کار شانی غیر سفارشی داده است، چرا که او هم ابتدا به آنها گفته بود که کار را با نگاه خود به  سیره و سلوک امام خمینی خواهد ساخت و افزود:خوشبختانه تا آخرین مرحله کار و با توجه به شناختی که از نگاه من به امام داشتند ، این آزادی عمل را داشتم که کار را همانگونه که دلم می خواست در آورم.

رضا مهدوی

پیش از سخنان مختاباد ابتدا رضا مهدوی نوازنده سنتور و ردیف دان و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری  که بیش از دو دهه با او دوست و همکار بود ،درباره جایگاه هنری مختاباد سخن گفت و افزود او هنرمندی است که توانست در دهه هفتاد با آلبوم هایی چون شکوه و تمنای وصال بخش عظیمی از جوانان این مرز و بوم را شیفته صدای خود کند.

مهدوی درباره آلبوم سایه دوست گفت: مهمترین ویژگی این اثر همانا کلیتی است که در این کار وجود دارد و نشان می دهد که آقای مختاباد در چینش قطعات مختلف این کار دقیق و حسابشده عمل کرده است و اثری را آفریده که توانسته پیامی واحد را به شنونده و مخاطب ارائه کند.

مهدوی ارائه آوازی شنیدنی در این کار را از دیگر مزایای این اثر برشمرد و گفت: آقای مختاباد می توانست دو تصنیف دیگر را به این کار اضافه کند،اما به دلیل آنکه او شاگرد مکتب ردیف دانی چون استاد کریم صالح عظیمی است و به سنت های آوازی پای بند ، لذا آوازی شنیدنی را روی شعری خوب و بجا از استاد سایه خوانده است.

کاکایی

عبدالجبار کاکایی ،شاعر و ترانه سرا که برخی از ترانه های این آ لبوم را او سروده است، درباره مختاباد گفت: مهمترین ویژگی آقای مختاباد همانا درک خوب و دقیق اش از شعر است، او از معدود خوانندگانی است که با ادبیات و شعر به خوبی آشناست و دیوان های اشعار شعرای حتی گمنام را هم برای پیدا کردن شعری خوب و تاثیرگذار تورق می کند. حافظه او در شعر بسیار خوب است و اشعار فراوانی از دواوین شعرا را در حفظ دارد ، ضمن آنکه مطالعات جانبی در زمینه های اجتماعی و زییایی شناسی هنر به او این اشراف را داده است که از زوایای فراختری به پدیده موسیقی نگاه کند.

دعایی

حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و یار دیرین امام هم از جمله کسانی بود که به جایگاه آمد و گفت: مهمترین ویژگی آقای مختاباد این است که هنرمندی فروتن است و علاوه بر آن حنجره ای پاکیزه دارد و به همین دلیل است که کارهای او بر دل می نشیند و من هرگاه که صدای ایشان را می شنوم و به رغم آنکه از موسیقی و شنیدن آن بهره ای نبرده ام ،اما روانم از این موسیقی و صدای آقای مختاباد تازه می شود. و این تازگی همه از تاثیر نفس پاک آقای مختاباد و سرشت پاکیزه ای ست که او از خانواده و پدرشان به ارث برده اند.

او از علاقه مندی مقام معظم رهبری به آثار مختاباد سخن گفت و افزود: چند سال قبل که مقام معظم رهبری که خود در زمینه موسیقی صاحب تشخیص و متخصص هستند از آقای مختاباد خواستند که مجموعه آثارشان را برای گوش دادن به دفترشان بفرستند خود اقای مختاباد آثارشان را شخصا نزد ایشان بردند.

مسجد جامعی

احمد مسجدجامعی که به نوعی او را باید بانی این نشست به شمار آورد، آخرین سخنران این نشست بود که با اشاره به جایگاه مختاباد در عرصه موسیقی ایران بعد از انقلاب گفت:یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که هنرمندانی جوان و با استعداد را از طبقات محروم کشف و به جامعه معرفی کرد. آقای  مختاباد این ویژگی را داشته و دارند که صدایشان را  و تخصصشان را بیش از این به کار گیرند و باید کارهای بیشتری از ایشان را شاهد باشیم.

 در پایان این مراسم با حضور آقایان مسجدجامعی، دکتر مصطفی مختاباد، حجت الاسلام دعایی، کاکایی، وصال لوح تقدیر و اثری نفیس به یابود به دکتر سید عبدالحسین مختاباد اهداء شد.

به گزارش همشهری آنلاین برگزاری با شتاب این مراسم سبب شد تا آنچنانکه شایسته نام مختاباد بود این مراسم برگزار نشود در حالی که اگر اندکی برنامه ریزی و زمان کافی در اختیار بود، قطعا برخی از چهره های نامی عرصه هنر و به خصوص دوستان و یاران مختاباد در حوزه هنری که در دوره ریاست حجت الاسلام زم دوران پرشکوهی را با یکدیگر داشتند در مراسمش حضور می یافتند.

نکته جالب توجه این که به مهمانان برنامه به جای اهدای آلبوم سایه دوست، کتاب اقلیم خاطرات اهداء شد که خود از بی‌برنامه‌گی و بی‌نظمی در این کار حکایت می‌کند.

مدیران موسسه عروج که خودشان دست اندرکار تهیه این کار بودند در این مراسم حضور نداشتند تا بخش دیگری از این بی‌برنامگی عیان شود.

کد خبر 177010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز