چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

اسپانیا موفقیت و محبوبیت سال‌های اخیرش را تا حد زیادی مدیون ستارگان بارسا است.

در ترکیب اصلی اسپانیا در یورو 2012 هم پنج بازیکن کلیدی بارسا (پیکه، بوسکتس، ژاوی، اینی یستا و فابرگاس) حاضر بودند. با وجود این اسپانیا پیش از فینال نتوانست بازی‌های جذاب و تهاجمی بارسا را تکرار کند و حتی به نمایش خسته‌کننده متهم شد. دلیل این تفاوت محسوس در افکار محافظه کارانه دل بوسکه و همچنین نفراتی بود که او در اختیار داشت.

استفاده از دو هافبک دفاعی (بوسکتس و آلونسو) دلیلی جز توجهدل بوسکه به تقویت ساختار دفاعی‌اش نداشت. اما آنچه سرو صدای زیادی به پا کرد، نیمکت نشین کردن همه مهاجمان نوک و استفاده از یک هافبک (فابرگاس) به‌عنوان یک مهاجم کاذب بود و در واقع دل بوسکه ترکیب تیمش را با شش هافبک و بدون مهاجم می‌چید. هدف از این کار بالا رفتن توان حفظ توپ اسپانیا بود و در مقابل منجر به تضعیف قدرت تهاجمیاین تیم شد.

از سوی دیگر فابرگاس قرار بود در تیم ملی اسپانیا نقش مسی در بارسا را بازی کند، ولی با توجه به ویژگی‌های متفاوت دو بازیکن و مهم‌تر از همه سرعت کمتر فابرگاس، این شبیه‌سازی‌ نتیجه نداد.در فوتبال هجومی بارسا مدافعان کناری با نفوذهایشان نقش پررنگی دارند، ولی در تیم ملی اسپانیا تنها یوردی آلبا توان چنین کاری را داشت و آربلوا، مدافع راست این تیم ویژگی‌های نفوذ به دفاع حریف را نداشت و اسپانیایی‌ها مجبور بودند اکثرا از سمت چپ حمله کنند.

ازسوی دیگر در ترکیب 11نفره اسپانیا، آلبا تنها بازیکنی بود که سرعت کافی برای فرارکردن به پشت خط دفاع حریف را داشت. مثلا در بازی مقابل فرانسه گل اول اسپانیا روی فرار آلبا به ثمر رسید و همین بازیکن در فینال توانست گل دوم را روی حرکتی در عمق دفاع ایتالیا به ثمر برساند. بازیکن دیگری که ویژگی مشابهی داشت پدرو بود ولی دل بوسکه تنها در دقایق پایانی از این مهاجم سریع استفاده می‌کرد.

رینالد دنوئکس، سرمربی سابق سوسیه‌داد که در حال حاضر بازی‌های لالیگا را برای شبکه‌های فرانسوی تفسیر می‌کند، درباره اینکه چرا مالکیت توپ اسپانیا منجر به خلق فرصت‌های گلزنی زیادی نمی‌شد، می‌گوید: «این اتفاق در بارسا هم می‌افتد، وقتی مسی آماده نیست یا پدرو مصدوم است. وقتی چنین بازیکنی نباشد، تیم چیزی کم دارد. گردش توپ درواقع آماده‌سازی‌ برای حمله است و زمانی می‌رسد که باید از این آماده‌سازی‌ استفاده کرد.

برای این کار نیاز به بازیکنانی دارید که بتوانند فرار کنند یا دریبل بزنند. مشکل دیگر اسپانیا حضور بازیکنی مثل آربلوا بود که اجازه نمی‌داد حرکت از کناره‌ها به خوبی بارسا انجام شود. توپ به خوبی در عرض زمین به گردش در می‌آمد ولی در نهایت اسپانیا مجبور بود که از عمق دفاع حریف عبور کند و حملات به سددفاعی حریف برخورد می‌کرد».

البته او بازی اسپانیا را ستود؛«بازی گروهی این تیم با جابه‌جایی‌های زیادی که داشت، واقعا تماشایی بود. تنها در تمام‌کنندگی بود که آنها به مشکل می‌خوردند ولی فراموش نکنید ویا غایب بود و تورس آماده نبود. به‌عقیده من تیمی خسته‌کننده بازی می‌کند که تنها به فکر تخریب بازی حریف است و فقط از توپ‌های بلند استفاده می‌کند».

کد خبر 177007
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز