دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

به موجب ماده 163 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مصوب 70.7.21 مجلس شورای اسلامی، به تمامی جانبازان اعم از شاغل و بازنشسته هدیه ایثار یا حق ازکارافتادگی تعلق می‌گیرد که میزان و نحوه پرداخت آن به‌موجب آیین‌نامه‌ای است که پس از تایید ستاد کل به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 طی سال‌های گذشته برخی از جانبازان موفق به دریافت هدیه ایثار شده‌اند اما بخش عمده‌ای از آنان، به‌ویژه بسیجیان، از این حق قانونی محروم مانده‌اند و سکوت دستگاه‌های اجرایی مرتبط، نشان از آن دارد که کسی پیگیر این حقوق قانونی جانبازان بسیجی نیست.همواره گفته‌ایم که ایثارگران در پیگیری مطالبات خود از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند که دائما مورد بی‌مهری متولیان امر قرار می‌گیرند.

در جلسه مورخ 74.2.17 هیات وزیران، آیین‌نامه اجرایی میزان و چگونگی پرداخت هدیه ایثار ماده 163 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران به تصویب رسید و براساس آن تمامی جانبازان شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول مقررات استخدامی سپاه که به‌صورت ثابت، پیمانی، خرید خدمت، بسیجی و وظیفه به خدمت سپاه پذیرفته‌شده یا می‌شوند به ازای میزان جانبازی، مبلغی به شرح زیر به‌عنوان هدیه دریافت می‌کنند:

الف) جانبازان زیر 25 درصد ، مبلغی معادل 25 برابر ضریب ریالی ضربدر عدد 150
ب) جانبازان دارای 26 تا 40درصد ، مبلغی معادل 40 برابر ضریب ریالی ضربدر عدد 150
ج) جانبازان دارای 41 تا 55 درصد ، مبلغی معادل 55برابر ضریب ریالی ضربدر عدد 150
د) جانبازان دارای 56 تا 70درصد ، مبلغی معادل 70برابر ضریب ریالی ضربدر عدد 150‌
هـ ) جانبازان دارای 70 درصد به بالا، مبلغی معادل 100برابر ضریب ریالی ضربدر عدد 150.
هرچند این مبلغ به نسبت آن چیزی که اکنون به‌عنوان بیمه عمر و حوادث در مقررات نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی اعمال می‌شود بسیار ناچیز است، لکن برای همین مبلغ نیز اقدامی نمی‌شود.

برابر آیین‌نامه مصوب هیات وزیران که بیش از17 سال از آن می‌گذرد و از جهت مبالغ تعیین‌شده برای هدیه ایثار به‌روز نشده است، این هدیه فقط یک‌بار به افراد مشمول پرداخت می‌شود و کسانی که بیش از یک‌بار جانباز شوند یا درصد جانبازی آنان افزایش یابد، در صورت استفاده قبلی، فقط از مابه‌التفاوت برخوردار خواهند شد. درصورتی‌که جانبازی قبل از دریافت هدیه ایثار فوت کند، این مبلغ به ورثه او پرداخت می‌شود. مرجع تشخیص پرداخت هدیه ایثار به مشمولان این آیین‌نامه، کمیسیون‌های موضوع ماده 134 و 135 قانون مقررات استخدامی سپاه است.

تمامی کسانی که قبل از تصویب قانون مقررات استخدامی سپاه بنا به تشخیص بنیاد شهید و بنیاد جانبازان و کمیسیون‌های داخلی سپاه جانباز شناخته شده‌اند، کماکان جانباز شناخته می‌شوند و در صورت بروز اختلاف، نظر کمیسیون داخلی سپاه ملاک عمل است. با عنایت به اینکه مبنای تعیین درصد در نیروهای مسلح (100) است، لذا درصدهای تعیین شده توسط کمیسیون‌های سپاه ملاک پرداخت هدیه ایثار خواهد بود، لکن درصد کمیسیون‌های بنیاد نیز کماکان معتبر خواهد بود و در صورت بروز اختلاف، نظر کمیسیون‌های داخلی سپاه ملاک عمل قرار می‌گیرد.

در سال 91 میزان ضریب ریالی تعیین شده 805 است که مبنای پرداخت هدیه ایثار قرار خواهد گرفت. متاسفانه کوتاهی دستگاه‌های اجرایی متولی امور ایثارگران که باید به‌عنوان مدافع قانونی حقوق ایثارگران عمل کنند باعث شده تا آنان در زمینه‌های مختلف مطالبات معوق داشته باشند که هدیه ایثار بخش کوچکی از آن است.جانبازانی که این هدیه را دریافت نکرده‌اند در صورت عدم تمکین دستگاه اجرایی، می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری و طرح شکایت به حق قانونی خود برسند.

کد خبر 176878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز