دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: یک کارشناس تغذیه اعلام کرد: تعریق شدید را نمی‌توان به تنهایی با آب جبران کرد و باید به همراه آب مایعات حاوی مواد معدنی نیز مصرف کرد.

فصل تابستان فرا رسیده است و بدن ما در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی، تعریق شدید و گرمازدگی قرار دارد، به همین منظور در گفت‌وگو با دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسی بیماری‌هایی که مردم در فصل تابستان با آن مواجه هستند و راه‌های پیشگیری از آن پرداختیم. مشروح این گفت‌وگو درپی‌می‌آید.

  • با توجه به اینکه در فصل تابستان شدت گرما بیشتر از سایر فصول سال است و بدن از هر نظر به آب بیشتری نیاز دارد، مردم چه موارد تغذیه‌ای را باید در این فصل رعایت کنند تا کمتر دچار تعریق شوند؟

تعریق اگر بیش از حد و غیرطبیعی نباشد خوب است چرا که عملا به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. علاوه بر این تعریق یکسری از مواد سمی را هم دفع می‌کند. درواقع تعریق طبیعی را می‌توان با آب جبران کرد. بنابراین می‌توان گفت که اگر کسی به حد کفایت عرق کند اصلا بد و خطرناک نخواهد بود مشکل تنها زمانی رخ می‌دهد که تعریق شدید شود و فرد به حد کفایت آب مصرف نکند، به‌عنوان مثال اگر فرد ورزشکار باشد و بیش از حد عرق کند این فرد با عوارضی مواجه خواهد شد.

افزون بر این افرادی نیز در برخی از مناطق کشور زندگی می‌کنند که هوا به‌شدت گرم است و حتی اگر این افراد یک ساعت هم بخواهند از منزل بیرون بروند تمام لباس‌هایشان خیس می‌شود و زمانی که لباس‌هایشان خشک می‌شود نیز لکه‌های سفید کلسیم ناشی از عرق روی آن می‌ماند. تعریق‌های اینچنینی را صرفا نمی‌توان با نوشیدن آب جبران کرد، در تعریق‌های طبیعی میزان کمتری از آب بدن کسر می‌شود و می‌توان با نوشیدن چند جرعه آب کمبود آب بدن ناشی از تعریق را جبران کرد.

  • در فصل گرما بیماری‌های گوارشی شایع‌تر از سایر فصول است. برای جلوگیری از بروز بیماری‌های خاص گوارشی این فصل چه موارد بهداشتی و تغذیه‌ای را باید رعایت کرد؟

غذا و آب محمل‌های انتقال عوامل بیماری زا به داخل بدن هستند، در فصل زمستان و زمانی که هوا سرد است باکتری‌ها و عوامل بیماری زا خیلی نمی‌توانند تکثیر شوند و به راحتی انتقال نمی‌یابند، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی در این فصل کم است اما تابستان فصل بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌هاو عوامل بیماری‌زاست، لذا اگر از زمان پخت غذا یک ساعت گذشته باشد باید آن را در یخچال گذاشت، غذا باید پس از پخت و بلافاصله برداشتن آن از روی اجاق گاز حدود 70درجه دما داشته باشد تا باکتری‌ها نتوانند شرایط رشد پیدا کنند، اشتباهی که برخی از مردم در بسیاری مواقع می‌کنند، این است که بین طبخ غذا و خوردن آن فاصله می‌اندازند. به‌عنوان مثال می‌توان گفت کاری پیش می‌آید و کسی تلفن می‌زند و مدتی غذا روی‌میز باقی می‌ماند و بلافاصله آلوده به میکروب وباکتری‌ها می‌شود، این آلودگی منجر به ایجاد بیماری گوارشی در فرد می‌شود.

  • آیا آب هم باعث بروز بیماری‌های گوارشی در افراد می‌شود؟

باید همیشه از منابع آب سالم، مانند آب لوله کشی یا آب‌های معدنی استفاده کرد، کسانی که لیوان آبی را از کسی می‌گیرند و نمی‌دانند خوب شسته شده است یا خیر و در آن آب می‌ریزند و می‌نوشند یا دستانی که ممکن است آلوده باشد را زیر آب می‌گیرند و به کمک آن آب می‌نوشند، انجام این موارد می‌تواند بیماری‌های گوارشی وخیمی را در افراد ایجاد کند.

اگر ما به بهداشت و سلامت آب و غذای خود اهمیت بدهیم و تلاش کنیم از گرمازدگی و تعریق شدید جلوگیری کنیم می‌توانیم از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های گوارشی و ناشی از کمبود آب پیشگیری کنیم. فردی که دارای بدن ضعیف و رنجوری است و در گرمای شدید از تغذیه مناسبی برخوردار نباشد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 176840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز