دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همان‌طورکه پرویز سروری وعده داده بود، او و سه عضو سرشناس کمیسیون فرهنگی مجلس روز دوشنبه از مصلای تهران بازدید کرده و درباره امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در این محل، نظر نهایی کمیسیون فرهنگی را اعلام کردند.

عماد افروغ، پرویز سروری، امیررضا خادم و سعید ابوطالب، پس از بازدید، در جلسه مشترکی با اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و معاون فرهنگی وزارت ارشاد، به بررسی شرایط مصلا و امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در آن پرداختند.

خادم: ارشاد مهربان باشد

امیررضا خادم درباره نتیجه بحث و نظر کمیسیون فرهنگی، به خبرگزاری مهر گفت: در مصلای تهران پنجاه هزار متر فضای مسقف وجود دارد که می تواند برای برگزاری نمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد و این محل در مقایسه با محل مؤسسه نمایشگاه بین‌المللی تهران که با مشکلات عدیده ای روبروست ،  وضعیت به مراتب بهتری دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ولی نکته ای که در این بین مطرح است این است که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که یک نمایشگاه بین‌المللی در هر بخشی دو پاره شود و در دو منطقه برگزار شود و این برای موقعیت و پرستیژ کشور ما مناسب نیست.

وی اضافه کرد: کسانی که از بخش خارجی نمایشگاه دیدن می‌کنند می‌خواهند از بخش داخلی هم بازدید کنند و حداقل نیمی از مراجعه کنندگان به بخش خارجی مایل هستند که از بخش داخلی هم دیدن کنند و یا به عکس. لذا با توجه به وضعیت ترافیکی که منطقه خیابان مطهری و مصلای تهران دارد طبیعتا بر حجم ترافیک افزوده می‌شود، در حالی که ترافیک منطقه نمایشگاه بین‌المللی هم وجود خواهد داشت.

امیررضا خادم یادآور شد: من به عنوان عضوی از کمیسیون فرهنگی که وظیفه وکالت مردم در بخش تخصصی در حوزه فرهنگ را دارم ، این توصیه را به وزیر ارشاد دارم که در حالی که معاونینی مانند معاونت سینمایی در مجموعه ایشان وجود دارد که اهالی فعال در حیطه سینما را که نسبت به بسیاری از مسائل همیشه معترض هستند، توانسته با رفتار معقولانه و قابل دفاع خود همراه کند و تا حد قابل توجهی ارتباط منطقی با آنها برقرار کند ، متاسفانه همکاران دیگر در بخش های دیگر وزارت ارشاد وجود دارند که به رغم حوزه‌های آرام تر، کم توقع تر و بی سروصداتری که در اختیار دارند، آنها را با نوع رفتار نامناسبشان دچار موضع‌گیری کرده است.

نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در این بخش از وزارت ارشاد با مشکلات جدی روبرو هستیم و می بایست در این مورد حساسیت جدی به خرج دهیم؛ بخصوص در دولت نهم که شعار ریاست محترم جمهور در کنار عدالت خواهی و انجام قانونی امور بحث مهرورزی هم مطرح شده تا این مسئله در تمامی بخش ها مورد توجه قرار بگیرد.

ابوطالب: توجیه نشدیم

علاوه بر خادم، سعید ابوطالب، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: انتقال نمایشگاه کتاب از محل فعلی به مصلی یکسری مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد. یکی این‌که نمایشگاه را دو پاره می‌کند چون نمایشگاه بخش خارجی در محل فعلی نمایشگاه باقی می‌ماند و بخش داخلی به مصلی می‌آید که به اعتقاد دوستان نمایشگاه کتاب، استانی می‌شود و شأن نمایشگاه بین‌المللی را ندارد.

وی با بیان این‌که دو پاره شدن نمایشگاه هم به ضرر ناشرین و کتاب‌فروشان است و هم به ضرر مراجعه‌کنندگان، گفت: دلایل آقای محسن پرویز  برای چنین اقدامی قانع‌کننده نبود.

نماینده تهران با بیان این‌که مشکل اساسی انتقال نمایشگاه مشکل ترافیک است، افزود: معتقدیم که انتقال نمایشگاه به مصلی ممکن است نه تنها مسئله‌ ترافیک را حل نکند بلکه آن را افزایش دهد، چون بخش بین‌المللی نمایشگاه در محل قبلی مانده و بار ترافیکی آنجا ایجاد می‌شود و بار ترافیک جدیدی نیز در محل مصلی ایجاد می‌شود.

ابوطالب گفت: مصلی هر چند از نظر فضای وسیع ممکن است مشکلی نداشته باشد ولی برای نمایشگاه طراحی و ساخته نشده است و هزینه‌ زیادی برای پارتیشن‌بندی می‌برد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: اعضای شورای شهر در جریان چنین اقدامی نیستند و با آنها مشورتی نشده است و به نظر من مخالف این کار هستند.

ابوطالب گفت: آرزو داریم که نمایشگاه منتقل شود و مشکل ترافیکی نداشته باشیم و مردم اذیت نشوند ولی این فقط آرزو است یعنی انتقال نمایشگاه نه تنها مشکل ترافیک را حل نمی‌کند بلکه آن را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اظهار داشت: اعضای کمیسیون فرهنگی دلایل انتقال نمایشگاه را نپذیرفتند و توجیه نشدند.

کد خبر 17684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز